Desať minút na štyristo kilometrov, to neznie zle.

Dokázali sme, že je možné dobiť za desať minút elektrický automobil, ktorý je schopný prejsť od 360 do 480 kilometrov

– uviedol Wang Chao-Yang, riaditeľ elektromechanického centra na Pensylvánskej štátnej univerzite. Jedným z predpokladov vzostupu elektrických vozidiel je potreba rýchleho nabíjania.

Takto to funguje

Životnosť lítium-iónovej batérie sa pri rýchlom nabíjaní pod 10 stupňov Celzia skracuje, pretože namiesto toho, aby ióny lítia rovnomerne priliehali k anódam na báze uhlíka, sa lítium ukladá na povrch anódy ako ostne. Tento lítiový povlak tak znižuje kapacitu batérie a môže spôsobovať poruchy. Nabíjanie pri vyšších teplotách by bolo efektívnejšie, ale vysoké teploty tiež z dlhodobého hľadiska znižujú kapacitu batérie.

Wang a jeho tím zistili, že lítiové ostne sa nevyvíjajú a kapacita batérie sa tým neznižuje, ak sa batéria zahreje na 60 stupňov Celzia po dobu desiatich minút a potom ochladí na teplotu okolia.

Aj keď batéria by sa v zásade nemala zohrievať na 60 stupňov Celzia, pretože predstavuje riziko pre materiály a drasticky znižuje životnosť batérie, môže sa tomu zabrániť rýchlym ochladením. To sa dosahuje pomocou chladiaceho systému v aute, ale aj veľkým teplotným rozdiel medzi 60 a 23 stupňami Celzia, ktorý pomáha urýchliť chladenie.

Švédska akadémia vied tento rok udelila Nobelovu cenu za chémiu Johnovi Goodenoughovi, Stanleymu Whittinghamovi a Josino Akirovi za vývoj lítium-iónovej batérie. Ak tento vývoj skutočne funguje aj v priemyselnom meradle, môže sa aj Wangov tím dočkať rovnakého ocenenia.

Zdroj: Techxplore