Na UK Space Conference 2019, ktorá prebiehala koncom septembra vo Walese, oznámila britská vesmírna agentúra začatie spolupráce s Australian Space Agency. Cieľom je príprava stroja, označovaného ako "vesmírne hypersonické lietadlo", ktorý má ponúknuť možnosť cestovať medzi Veľkou Britániou a Austráliou nadzvukovou rýchlosťou. O novinke informoval server Techspot.

Pohon bude zabezpečovať motor SABRE, ktorý je aktuálne vyvíjaný britskou firmou Reaction Engines Limited so sídlom v Oxfordshire. Do roku 2030 by nadzvukové lety mali umožniť cestovať medzi Veľkou Britániou a New Yorkom za obyčajnú jednu hodinu a z Londýna do Austrálie za štyri hodiny.

Hypersonické lietadlo

Nemalé ambície kozmických agentúr Spojeného kráľovstva a Austrálie potvrdil podpis dohody o "prvom vesmírnom moste na svete". "Dohoda prinesie významné výhody nášmu prosperujúcemu kozmickému priemyslu, uľahčí nové obchodné a investičné príležitosti a výmenu poznatkov a nápadov," komentoval generálny riaditeľ britskej vesmírnej agentúry Graham Turnock.

Motor SABRE (Synergetic Air-Breathing Rocket Engine) má z hľadiska spotreby paliva nároky zodpovedajúce bežnému prúdového motora, avšak dokáže ponúknuť výkon a schopnosť dosahovať vysoké rýchlosti ako raketové motory. Podľa Turnocka je táto pohonná jednotka v "pokročilom štádiu vývoja" má byť "zelenšie" a z hľadiska nákladov lacnejšie ako súčasné technológie.

Firma Reaction Engines vykonala v apríli tohto roku úspešné testy predchlazovača, v ktorých simulovala podmienky pri rýchlosti Mach 3,3 (viac ako trojnásobok rýchlosti zvuku). Tieto simulácie boli vykonané v testovacom zariadení v Colorado Air and Space Port v USA a výsledky sú označované ako úspešné.

Prvé úspešné testy

Testy predchlazovača mali zistiť, či extrémne horúce teploty, spôsobené vysokorýchlostným prúdením vzduchu motorom, nepoškodí žiadne súčasti. Spoločnosť uviedla, že tento komponent bola schopná ochladzovať plyny s teplotou nad 1000 ° C na okolitú teplotu za menej ako pol sekundy.

Vedúci projektu Shaun Driscoll konštatuje, že zatiaľ čo vývoj raketových motorov v uplynulých 70 rokoch stagnoval, letecké motory v priebehu posledných desaťročí získali výrazne vyššiu účinnosť. "Ak dokážete skombinovať lietadlový a raketový motor, môžete mať veľmi ľahký a efektívny pohonný systém a v podstate vytvoriť kozmické lietadlo."

Revolučná pohonná jednotka prilákala záujem veľkých firiem z odboru. Napríklad BAE Systems, Rolls-Royce a Boeing investovali viac ako sto miliónov britských libier.

Zdroj: CNC