Tanky a ďalšie obrnené vozidlá by mohli využívať elektrický či hybridný pohon. Prechod na také pohonné systémy by vyriešil hneď niekoľko problémov. Okrem iného by nebolo potrebné dopravovať na bojisko veľa paliva.

Hlavné bojové tanky a ďalšie obrnené vozidlá by v dohľadnej budúcnosti mohli využívať elektrický prípadne hybridný pohon. Prechod na takéto pohonné systémy by vyriešil hneď niekoľko problémov, ktorým dnes obrnenci čelia. Jednak by odpadli problémy so zaistením značného množstva paliva priamo na bojiskách, a tiež by sa podstatne znížilo ohrozenie vojakov, ktorí dnes zabezpečujú dopravu paliva pre obrnencov k bojovým líniám.

Tanky a ďalšie obrnené vozidlá v dnešnej dobe využívajú motory na naftu či benzín. Tieto často veľmi ťažké vozidlá potrebujú pohon nielen na pohyb rozmanitým terénom, časté zrýchľovanie a manévrovanie, ale tiež kvôli zabezpečeniu energie pre palebné systémy, senzory a systémy podpory pre ľudskú posádku. Preto majú tanky nesmierne silné motory, s výkonom až 1 500 konských síl.

Niet divu, že takéto motory spotrebujú veľké množstvo paliva. Obrnené divízie US Army s kompletným stavom všetkých obrnených vozidiel môžu spotrebovať takmer 2 milióny litrov paliva za jediný deň. Toto palivo je pritom nutné dopraviť do oblasti bojov, zvyčajne z kontinentálnych Spojených štátov.

K samotným obrnencom potom palivo so značným rizikom rozvážajú nákladné automobily. Aby to nebolo jednoduché, tak napríklad tanky M1A2 Abrams potrebujú benzín, kým obrnené vozidlá M2 Bradley, samohybné húfnice M109 Paladin a ďalšie obrnené vozidlá majú naftové motory.

Riešením sú elektrické či hybridné pohony

Prechod na elektrické či hybridné pohony by preto uľahčil život celej armáde. Významne by pokleslo množstvo paliva, ktoré je nutné dopraviť do oblasti bojových operácií. Rovnako tak by sa znížil počet veľmi zraniteľných konvojov s týmto palivom.

Ďalšou výhodou by bolo, že elektrické a hybridné pohonné systémy je ľahšie vylepšovať a v prípade potreby vymeniť. Celkovo by potom bola prevádzka bojových vozidiel lacnejšia, a tiež šetrnejšie voči životnému prostrediu.

Zároveň je jasné, že aj elektrické motory potrebujú energiu, len v tomto prípade energiu iného druhu. Vojaci by mohli používať dieselové generátory, to ich ale úplne nezbaví závislosti na fosílnom palive. Ďalšou možnosťou sú vymeniteľné výkonné nabíjacie batérie, alebo poľné systémy výroby elektrickej energie, ktoré by sa spoliehali napríklad na solárnu energiu, alebo na malé a mobilné jadrové reaktory.

Zdroj: CNC