Legendárny Spitfire na ceste okolo sveta
Stíhací stroj Spitfire je skutočnou legendou medzi britskými bojovými strojmi. Tentokrát sa ale namiesto do vojny vydáva na let okolo sveta cez Škótsko, Island, Grónsko, Kanadu, USA, Rusko a Áziu. Piloti počas neho preletia také turistické ikony ako je Grand Canyon v americkej Arizone, horu Fudži v Japonsku alebo Tádž Mahal v Indii. Cieľom odvážneho kúska je hlavne unikátny stroj predviesť a
"znovu spojiť Spitfire s mnohými krajinami, ktoré aspoň sčasti vďačia za svoju slobodu práve tomuto lietadlu".
Brooks a Jones si na to nemohli vybrať ikonickejšie lietadlo.
Zabudnutý podvozok
Prvý Spitfire sa vzniesol k nebu v roku 1938 a určite nie je nezaujímavým faktom, že išlo o jedno z prvých lietadiel so zaťahovateľným podvozkom. Pre túto novotu ale piloti zvyknutí na pevný podvozok spočiatku pri pristátí často havarovali, pretože akosi zabudli podvozok spustiť.
Napriek počiatočnému zakopnutiu si Spitfire rýchlo získal obľubu pilotov a ovládol nebo nad bojovým polom prvej aj druhej svetovej vojny, kde často doháňal nepriateľa k zúfalstvu. Elegantná línia, silný motor a dovtedy nevídaný tvar krídel Spitfiru zaručili obratnosť, rýchlosť a výkonnosť, akým sa žiadne iné bojové lietadlo nemohlo rovnať. Celkovo sa vyrobilo 20 351 Spitfirov, dodnes sa ich dochovalo len asi 200 v rôznom štádiu rozkladu.
Spitfire: Okrídlený deduško
Brooks a Jones sa budú v kabíne jednomiestneho Spitfiru striedať, druhý poletí v sprievodnom lietadle so zvyškom tímu. Okrídlený deduško, vyrobený už v roku 1943 a starostlivo zrenovovaný, bude totiž pri lete okolo sveta potrebovať extra starostlivosť a pravidelnú údržbu.
Staroba stroja pritom nie je tá jediná starosť.
"Spitfire bol navrhnutý ako stíhací stroj s doletom takmer 500 kilometrov, takže otázka je, ako ho udržíme vo vzduchu,"
zverili sa piloti počas príprav. Nič sa nesmie ponechať náhode. Najväčším orieškom bude prekonanie 800 kilometrov z čínskeho Hong Kongu do Vietnamu. Celá cesta okolo sveta bude trvať štyri mesiace.
Temperamentná legenda
A ako vlastne stroj prišiel k menu Spitfire? Prekvapivo to nemá nič spoločné s palebnou silou jeho kanónov. A chýbalo málo a stíhač sa volal Shrew alebo Scarab. Tak ho chcel pomenovať inžinier R. J. Mitchell zo spoločnosti Supermarine, ktorý stroj vymyslel.
Do veci sa ale vložil Sir Robert McLean, šéf dcérskej inžinierskej spoločnosti Vickers Aviation Limited, a navrhol slovo spitfire, označujúce v angličitine človeka s temperamentnou až búrlivou povahou. Sám McLean ho používal ako prezývku pre svoju dcéru Annu. Mitchel s tým nakoniec súhlasil.