V Černobyle skúšali tajný tank pre papalášov: Vozidlo posledného súdu teraz našli
Vojaci mu hovorili "vozidlo posledného súdu" a bolo to pomenovanie celkom presné. Keby sa Studená vojna zmenila na jadrovú apokalypsu, malo obrnené vozidlo oficiálne nazývané "Ladoga" zaistiť prežitie najvyššieho vedenia krajiny. Môžeme len hádať, koho by v takomto prípade politici viedli do útoku, ale k ich vlastnej ochrane rozhodne slúžila v tom čase tá najlepšia technika, ktorú mal Sovietsky zväz k dispozícií.
Neuveriteľný objav vozidla v zachovalom stave
Roky sa predpokladalo, že sa žiadny z týchto unikátnych strojov nedochoval. Ale prišlo senzačné prekvapenie - v meste Kamensk-Šachtinskij v Rostovskej oblasti sa jedno vozidlo podarilo objaviť, a to dokonca v celkom zachovalom stave. Stroj sa stal ďalším exponátom vojenského múzea "Park Patriot", ktorý neďaleko Moskvy postupne nahrádza známy areál "Kubinka".
Ladoga predstavovala v roku 1986 úplnú novinku. So stavbou malej série piatich kusov sa začalo v Kirovskom závode v Leningrade len štyri roky pred černobyľskou tragédiou. Tím inžiniera V. I. Burenkova za základ použil podvozok tanku T-80. Vtedy konštruktéri netušili, že ich stroj sa za pár rokov bude veľmi hodiť, aj keď za úplne iných podmienok, než na aké bol plánovaný.
Gorbačov s jadrovým kufríkom na kolenách
Vozidlo bolo určené len pre tých najvyvolenejších z vyvolených. Vodiča-mechanika strážil dôstojník KGB. V oddelenom "kupé" potom sedeli ďalší traja - ich úlohou bolo strážiť najdôležitejšiu osobu "na palube". Tou bol významný člen Ústredného výboru Komunistickej strany Sovietskeho zväzu. Dokonca tak významný, že mal k dispozícií takzvaný jadrový kufrík, ktorým mohol vydať rozkaz na jadrový protiúder.
Je viac než pravdepodobné, že by v jednom vozidle v prípade ďalšej svetovej vojny sedel aj generálny tajomník ÚV KSSS Michail Gorbačov s "jadrovým kufríkom" na kolenách.
Špeciálne vozidlo sa tiež prezývalo "limuzína na pásoch". Steny "kupé" boli oblepené kobercom, sedadlá pripomínali pohodlné sedačky v lietadlách a každé miesto malo vlastné osvetlenie. O prísun čerstvého vzduchu sa staral unikátny systém filtrov a v prípade nutnosti mohol byť celý priestor hermeticky uzavretý. Vozidlo nebolo ozbrojené, zato disponovalo v tej dobe tou najlepšou spojovacou technikou. Vďaka kamerám mohla posádka sledovať aj to, čo sa deje v okolí, o čom sa vtedy obyčajným tankistom ani nezdalo.
"Ladoga" v akcii: 4720 kilometrov okolo Černobylu
Tri dni po černobyľskej havárii v Kyjeve pristálo lietadlo so zvláštnym nákladom. Jedno z vozidiel čakalo nasadenie v akcii. Do Pripiaťi vzdialenej 130 kilometrov došla po vlastnej osi a hneď sa zapojila do práce. V mieste tragédie vozila politických predstaviteľov aj špecialistov. Jej úlohou bolo tiež vydávať sa na prieskum do tých najviac zasiahnutých miest a priviezť odtiaľ záznamy o miere poškodenia. Celkovo najazdila 4720 kilometrov.
Dnes je toto "vozidlo posledného súdu" už muzeálnym kúskom, ktorý by technicky neobstál. Ale možno má svojho utajovaného nasledovníka. Pred šiestimi rokmi sa v médiách objavila informácia, že v Rusku začal vývoj podobného stroja pre prezidenta Vladimíira Putina.