Niekoľko dní po černobyľskej havárii v roku 1986 sa na mieste tragédie objavilo zvláštne vozidlo. Na prvý pohľad vyzeralo, že patrí k ženijnej technike, ktorá má za úlohu odstraňovať následky nešťastia. V skutočnosti ale išlo o nový a utajovaný projekt ruských inžinierov, ktorý vznikol na ochranu najvyšších politických predstaviteľov v prípade jadrového útoku. V Černobyle ho prvýkrát a zrejme aj naposledy Sovieti vyskúšali v "ostrých" podmienkach. Po 33 rokoch sa podarilo jeden z týchto strojov objaviť.

Vojaci mu hovorili "vozidlo posledného súdu" a bolo to pomenovanie celkom presné. Keby sa Studená vojna zmenila na jadrovú apokalypsu, malo obrnené vozidlo oficiálne nazývané "Ladoga" zaistiť prežitie najvyššieho vedenia krajiny. Môžeme len hádať, koho by v takomto prípade politici viedli do útoku, ale k ich vlastnej ochrane rozhodne slúžila v tom čase tá najlepšia technika, ktorú mal Sovietsky zväz k dispozícií.

Protiatómový tank Ladoga Zdroj: Archívne snímky

Neuveriteľný objav vozidla v zachovalom stave

Roky sa predpokladalo, že sa žiadny z týchto unikátnych strojov nedochoval. Ale prišlo senzačné prekvapenie - v meste Kamensk-Šachtinskij v Rostovskej oblasti sa jedno vozidlo podarilo objaviť, a to dokonca v celkom zachovalom stave. Stroj sa stal ďalším exponátom vojenského múzea "Park Patriot", ktorý neďaleko Moskvy postupne nahrádza známy areál "Kubinka".

Ladoga predstavovala v roku 1986 úplnú novinku. So stavbou malej série piatich kusov sa začalo v Kirovskom závode v Leningrade len štyri roky pred černobyľskou tragédiou. Tím inžiniera V. I. Burenkova za základ použil podvozok tanku T-80. Vtedy konštruktéri netušili, že ich stroj sa za pár rokov bude veľmi hodiť, aj keď za úplne iných podmienok, než na aké bol plánovaný.

Bývalý sovietsky vodca Michail Gorbačov, na snímke záber z prejavu Gorbačova zo 14. mája 1986. Zdroj: Shutterstock

Gorbačov s jadrovým kufríkom na kolenách

Vozidlo bolo určené len pre tých najvyvolenejších z vyvolených. Vodiča-mechanika strážil dôstojník KGB. V oddelenom "kupé" potom sedeli ďalší traja - ich úlohou bolo strážiť najdôležitejšiu osobu "na palube". Tou bol významný člen Ústredného výboru Komunistickej strany Sovietskeho zväzu. Dokonca tak významný, že mal k dispozícií takzvaný jadrový kufrík, ktorým mohol vydať rozkaz na jadrový protiúder.

Je viac než pravdepodobné, že by v jednom vozidle v prípade ďalšej svetovej vojny sedel aj generálny tajomník ÚV KSSS Michail Gorbačov s "jadrovým kufríkom" na kolenách.

Špeciálne vozidlo sa tiež prezývalo "limuzína na pásoch". Steny "kupé" boli oblepené kobercom, sedadlá pripomínali pohodlné sedačky v lietadlách a každé miesto malo vlastné osvetlenie. O prísun čerstvého vzduchu sa staral unikátny systém filtrov a v prípade nutnosti mohol byť celý priestor hermeticky uzavretý. Vozidlo nebolo ozbrojené, zato disponovalo v tej dobe tou najlepšou spojovacou technikou. Vďaka kamerám mohla posádka sledovať aj to, čo sa deje v okolí, o čom sa vtedy obyčajným tankistom ani nezdalo.

Zdroj: Archívne snímky

"Ladoga" v akcii: 4720 kilometrov okolo Černobylu

Tri dni po černobyľskej havárii v Kyjeve pristálo lietadlo so zvláštnym nákladom. Jedno z  vozidiel čakalo nasadenie v akcii. Do Pripiaťi vzdialenej 130 kilometrov došla po vlastnej osi a hneď sa zapojila do práce. V mieste tragédie vozila politických predstaviteľov aj špecialistov. Jej úlohou bolo tiež vydávať sa na prieskum do tých najviac zasiahnutých miest a priviezť odtiaľ záznamy o miere poškodenia. Celkovo najazdila 4720 kilometrov.

Dnes je toto "vozidlo posledného súdu" už muzeálnym kúskom, ktorý by technicky neobstál. Ale možno má svojho utajovaného nasledovníka. Pred šiestimi rokmi sa v médiách objavila informácia, že v Rusku začal vývoj podobného stroja pre prezidenta Vladimíira Putina.

Zdroj: CNC