V roku 1952 nechal Packard prestavať kabriolet typu 250 na dvojmiestny roadster Pan American. Tento koncept a ďalších päť vyrobených kusov slúžili na propagáciu vozov Packard.

Bratia James a William Packard so spoločníkom Georgom Weissom založili v novembri 1899, teda pred 120 rokmi, vo Warrene (Štát Ohio) firmu Ohio Automobile Company, neskôr premenovanú na Packard Motor Car Company. Počas druhej svetovej vojny vyrábal Packard letecké motory Rolls-Royce Merlin, používané v lietadlách P-51 Mustang a tiež lodné motory. Po vojne sa vrátil k výrobe osobných automobilov, ale nebol natoľko finančne silný, aby mohol konkurovať Veľkej trojke (GM, Ford, Chrysler). Packard pomaly strácal pozíciu výrobcu luxusných áut a viac sa zameriaval na menšie autá.

V roku 1951 prišiel Packard s úplne novým dizajnom svojich vozidiel a vlajkovou loďou sa stal model Patrician radu 250, 300 a 400. Dizajnér John Reinhard dal autám moderné tvary s nezameniteľnou maskou chladiča a množstvom chrómovaných doplnkov. Na propagáciu svojich vozidiel a sondovania reakcií potenciálnych zákazníkov sa prezident Packardu Hugh Ferry a najužšie vedenie rozhodli postaviť dvojmiestnu štúdiu roadsteru vychádzajúcu z kabrioletu Packard série 250 ročníka 1951. Dizajnom a stavbou konceptu bola poverená firma Henney Auto Body Company so sídlom vo Freeporte (Illinois), ktorá sa zaoberala výrobou sanitiek a pohrebných vozov na podvozkoch Packard. Návrh karosérie mal na starosť Richard Arbib, ktorý neskôr prešiel do AMC a preslávil sa dizajnom vozov Hudson.

Pan American číslo 1

Prvý prototyp roadsteru Packard Pan American (foto) bol slávnostne odhalený za zvukov vojenskej hudby v roku 1952 na medzinárodnej výstave športových automobilov v New Yorku. Pri premiére pózovala pri koncepte kráľovná show herečka Shirley Talbott. Koncept spĺňal americké predstavy o modernom športovom vozidle. Bol dlhý, nízky a luxusne vybavený. Kabriolet Packard 250 bol zbavený väčšiny chrómovaných ozdôb, boli odstránené zadné sedadlá a na zadku umiestnené náhradné koleso v tzv. kontinentálnom štýle. Odstránením pásov karosérie na bokoch a nižším posadením karosérie na podvozku sa dosiahlo zníženie výšky. Lavicové sedadlo bolo kožené a voz bol nastriekaný zlato-zelenou metalízou vyvinutou spoločnosťou DuPont. Celá prestavba trvala len 6 týždňov. Presné údaje o rozmeroch Pán Američanov sa nepodarilo zistiť, ale iste boli blízke Packardu 250 s rázvorom 310 cm, dĺžkou 553 cm a šírkou bez 2 milimetrov rovné 2 metre.

Roadster Packard Pan American bol slávnostne odhalený za zvukov vojenskej hudby v roku 1952 na medzinárodnej výstave športových automobilov v New Yorku.

​Prestavba prvého kusu stála Packard a Henney cez 18 tisíc dolárov, pričom luxusný kabriolet Lincoln Capri sa vtedy predával za 3 665 dolárov, osemmiestna limuzína Cadillac Fleetwood série 75 stála 5 643 dolárov a šesťmiestny sedan Packard Patrician 400 "len" 3 767 amerických dolárov. Po premiére konceptu v New Yorku nasledovala účasť na autoshow Petersen Motorama v Los Angeles a tiež na akcii Pan Pacific Auditorium.

Pan American číslo 2 až 6

Obrovská vlna popularity a publicity okolo konceptu Packard Pan American spôsobila, že sa Packard rozhodol postaviť v roku 1953 s pomocou Henney Motor Company ďalších päť roadsterov Pan American. Jednotlivé kusy sa v detailoch líšili. Pan American číslo 2 sa farbou i detaily podobal vozu číslo 1, zatiaľ čo ten prešiel radom úprav a bol nastriekaný bielou farbou (foto).

V roku 1953 bolo postavených ďalších päť roadsterov Pan American. Jednotlivé kusy sa v detailoch líšili. Pan American číslo 2 (vpredu) sa farbou i detaily podobal vozu číslo 1, zatiaľ čo ten prešiel radom úprav a bol nastriekaný bielou farbou (voz vzadu).

​Všetky vyrobené Pan Amy mali na oboch dverách výrazné logo s mapou Ameriky v trojuholníku a nápisom Packard Pan American (foto). Jeden z nich, s veľkou anténou na zadku a skladacou plátennou strechou pod krytom za sedadlami, vlastní automobilové múzeum v New Jersey. Plátennú sťahovaciu strechu mal tiež kus, s ktorým jazdil dizajnér Richard Arbib. Neskôr vyrobené Pan American mali anténu rádia umiestnenú na prednom blatníku na strane vodiča. Za zmienku stoja ručne vyrobená drôtová kolesá s chrómovým krytom v strede, ktoré dodala firma Motor Wheel Company.

Všetky vyrobené Pan Amy mali na oboch dverách výrazné logo s mapou Ameriky v trojuholníku a nápisom Packard Pan American.

​Prvý vyrobený Pan Am tiež prešiel postupne radom štylistických úprav, ktoré navrhol hlavný dizajnér Packardu Ed Macauley. Tieto zmeny sa dotkli už spomínaného laku, prednej masky, zadných blatníkov, svetiel a prístrojovej dosky a volantu z Packardu ročníka 1955. Tiež Pan Am číslo 2 bol niekoľkokrát prestriekaný (vrátane čiernej farby). V súčasnej dobe má zlatú farbu.

Osudy ostatných konceptov Packard Pan American sú zahalené tajomstvom. Jeden z nich cestoval po svete a bol vystavovaný na európskych autosalónoch. Ďalšie bol účastníkom rodea a s jedným z nich jazdil dizajnér Richard Arbib. Arbib s priateľkou, modelkou Bettie Page, sa často objavoval na reklamných fotografiách s Pan Am # 1.

Na záver nahliadnime pod kapotu Packardu Pan American. Nachádzal sa tu (foto) radový osemvalec Packard s objemom 5,4 litra (327 kubických palcov) s dodávkou paliva štvornásobným karburátorom. Jeho výkon 180 k (132 kW), prenášaný na zadné kolesá automatickou dvojstupňovou prevodovkou Ultramatic, dovolil Pán Američanov dosiahnuť rýchlosť 160 km / h.

Pod kapotu Packardu Pan American sa nachádzal radový osemvalec Packard s objemom 5,4 litra (327 kubických palcov) a výkonom okolo 180 koní.

​Ten, kto chcel Pan American získať za každú cenu a nedostalo sa na neho, nemusel smútiť. V roku 1953 sa totiž začal sériovo vyrábať kabriolet Packard Caribbeam, ktorý sa Pan Amu veľa podobal, mal rovnaký motor a podobné rozmery, a navyše mal zadné sedadlá.

Zdroj: CNC