Packard Pan American: Mysteriózne koncepty
Bratia James a William Packard so spoločníkom Georgom Weissom založili v novembri 1899, teda pred 120 rokmi, vo Warrene (Štát Ohio) firmu Ohio Automobile Company, neskôr premenovanú na Packard Motor Car Company. Počas druhej svetovej vojny vyrábal Packard letecké motory Rolls-Royce Merlin, používané v lietadlách P-51 Mustang a tiež lodné motory. Po vojne sa vrátil k výrobe osobných automobilov, ale nebol natoľko finančne silný, aby mohol konkurovať Veľkej trojke (GM, Ford, Chrysler). Packard pomaly strácal pozíciu výrobcu luxusných áut a viac sa zameriaval na menšie autá.
V roku 1951 prišiel Packard s úplne novým dizajnom svojich vozidiel a vlajkovou loďou sa stal model Patrician radu 250, 300 a 400. Dizajnér John Reinhard dal autám moderné tvary s nezameniteľnou maskou chladiča a množstvom chrómovaných doplnkov. Na propagáciu svojich vozidiel a sondovania reakcií potenciálnych zákazníkov sa prezident Packardu Hugh Ferry a najužšie vedenie rozhodli postaviť dvojmiestnu štúdiu roadsteru vychádzajúcu z kabrioletu Packard série 250 ročníka 1951. Dizajnom a stavbou konceptu bola poverená firma Henney Auto Body Company so sídlom vo Freeporte (Illinois), ktorá sa zaoberala výrobou sanitiek a pohrebných vozov na podvozkoch Packard. Návrh karosérie mal na starosť Richard Arbib, ktorý neskôr prešiel do AMC a preslávil sa dizajnom vozov Hudson.
Pan American číslo 1
Prvý prototyp roadsteru Packard Pan American (foto) bol slávnostne odhalený za zvukov vojenskej hudby v roku 1952 na medzinárodnej výstave športových automobilov v New Yorku. Pri premiére pózovala pri koncepte kráľovná show herečka Shirley Talbott. Koncept spĺňal americké predstavy o modernom športovom vozidle. Bol dlhý, nízky a luxusne vybavený. Kabriolet Packard 250 bol zbavený väčšiny chrómovaných ozdôb, boli odstránené zadné sedadlá a na zadku umiestnené náhradné koleso v tzv. kontinentálnom štýle. Odstránením pásov karosérie na bokoch a nižším posadením karosérie na podvozku sa dosiahlo zníženie výšky. Lavicové sedadlo bolo kožené a voz bol nastriekaný zlato-zelenou metalízou vyvinutou spoločnosťou DuPont. Celá prestavba trvala len 6 týždňov. Presné údaje o rozmeroch Pán Američanov sa nepodarilo zistiť, ale iste boli blízke Packardu 250 s rázvorom 310 cm, dĺžkou 553 cm a šírkou bez 2 milimetrov rovné 2 metre.
Prestavba prvého kusu stála Packard a Henney cez 18 tisíc dolárov, pričom luxusný kabriolet Lincoln Capri sa vtedy predával za 3 665 dolárov, osemmiestna limuzína Cadillac Fleetwood série 75 stála 5 643 dolárov a šesťmiestny sedan Packard Patrician 400 "len" 3 767 amerických dolárov. Po premiére konceptu v New Yorku nasledovala účasť na autoshow Petersen Motorama v Los Angeles a tiež na akcii Pan Pacific Auditorium.
Pan American číslo 2 až 6
Obrovská vlna popularity a publicity okolo konceptu Packard Pan American spôsobila, že sa Packard rozhodol postaviť v roku 1953 s pomocou Henney Motor Company ďalších päť roadsterov Pan American. Jednotlivé kusy sa v detailoch líšili. Pan American číslo 2 sa farbou i detaily podobal vozu číslo 1, zatiaľ čo ten prešiel radom úprav a bol nastriekaný bielou farbou (foto).
Všetky vyrobené Pan Amy mali na oboch dverách výrazné logo s mapou Ameriky v trojuholníku a nápisom Packard Pan American (foto). Jeden z nich, s veľkou anténou na zadku a skladacou plátennou strechou pod krytom za sedadlami, vlastní automobilové múzeum v New Jersey. Plátennú sťahovaciu strechu mal tiež kus, s ktorým jazdil dizajnér Richard Arbib. Neskôr vyrobené Pan American mali anténu rádia umiestnenú na prednom blatníku na strane vodiča. Za zmienku stoja ručne vyrobená drôtová kolesá s chrómovým krytom v strede, ktoré dodala firma Motor Wheel Company.
Prvý vyrobený Pan Am tiež prešiel postupne radom štylistických úprav, ktoré navrhol hlavný dizajnér Packardu Ed Macauley. Tieto zmeny sa dotkli už spomínaného laku, prednej masky, zadných blatníkov, svetiel a prístrojovej dosky a volantu z Packardu ročníka 1955. Tiež Pan Am číslo 2 bol niekoľkokrát prestriekaný (vrátane čiernej farby). V súčasnej dobe má zlatú farbu.
Osudy ostatných konceptov Packard Pan American sú zahalené tajomstvom. Jeden z nich cestoval po svete a bol vystavovaný na európskych autosalónoch. Ďalšie bol účastníkom rodea a s jedným z nich jazdil dizajnér Richard Arbib. Arbib s priateľkou, modelkou Bettie Page, sa často objavoval na reklamných fotografiách s Pan Am # 1.
Na záver nahliadnime pod kapotu Packardu Pan American. Nachádzal sa tu (foto) radový osemvalec Packard s objemom 5,4 litra (327 kubických palcov) s dodávkou paliva štvornásobným karburátorom. Jeho výkon 180 k (132 kW), prenášaný na zadné kolesá automatickou dvojstupňovou prevodovkou Ultramatic, dovolil Pán Američanov dosiahnuť rýchlosť 160 km / h.
Ten, kto chcel Pan American získať za každú cenu a nedostalo sa na neho, nemusel smútiť. V roku 1953 sa totiž začal sériovo vyrábať kabriolet Packard Caribbeam, ktorý sa Pan Amu veľa podobal, mal rovnaký motor a podobné rozmery, a navyše mal zadné sedadlá.