Osobné automobily absolvujú pred uvedením do prevádzky celý rad testov, ktoré majú overiť, akým spôsobom ochráni posádku v prípade nehody. Jedným z najcitlivejších miest je pritom bok vozidla, kde cestujúcich chránia iba dvere s výstuhami a prípadne ešte airbagy v interiéri. Nemecký výrobca automobilových komponentov ZF už nejakú dobu vyvíja airbag, ktorý má chrániť vozidlo zvonku.

Vonkajší airbag je určený na ochranu boku vozidla, čo je oblasť, ktorá je kvôli malým deformačným zónam obzvlášť zraniteľná. Reaguje proaktívne, čo v praxi znamená, že sa nafúkne v okamihu, keď snímače spoľahlivo detegujú hroziaci neodvratný bočný náraz - teda niekoľko milisekúnd predtým, než dôjde k zrážke.

Výzva pre inžinierov

Prvé informácie o novom prvku pasívnej bezpečnosti zverejnila firma ZF koncom minulého roka. Tento týždeň už vydala tlačovú správu a v Memmingene pripravila prvú praktickú ukážku, ako má airbag na boku auta vlastne fungovať. Na videu je vidieť automobil, prechádzajúci križovatkou, ku ktorému sa zo strany približuje maketa automobilu. Tesne pred kolíziou sa nafúkne airbag, ktorý stlmí následný náraz.

Je to určite impozantná technológia, najmä keď vezmeme do úvahy dve hlavné výzvy, ktoré museli inžinieri prekonať - načasovanie a spoľahlivosť. Kým interiérové ​​airbagy sa na základe údajov zo senzorov aktivujú v zlomkoch sekundy po zrážke, tento sa musí nafúknuť ešte pred tým, než dôjde ku kolízii.

Jedným zo základných úloh teda bolo eliminovať plané poplachy. Pre zaistenie spoľahlivosti tejto technológie vyvinuli tvorcovia systém, ktorý používa kamery, radary a LIDAR v kombinácii so softvérom, ktorý na základe všetkých dát rozhoduje o aktivácii airbagu. Systém má približne 150 milisekúnd na rozhodnutie a naplnenie airbagov, čo je čas, zodpovedajúci mihnutia oka.

Zdroj: YouTube

​Airbag na boku auta

Airbag má v nafúknutom stave v závislosti na vozidle objem od 280 do 400 litrov - päť až osemnásobok objemu bežného airbagu vodiča. Vynára sa z bočného prahu smerom nahor, čím vytvára ďalšiu deformačnú zónu v priestore dverí.

Výrobca konštatuje, že nárazy z boku patiaí medzi najnebezpečnejšie druhy dopravných nehôd - predstavujú takmer 700 úmrtí ročne, teda skoro tretinu všetkých smrteľných úrazov na nemeckých cestách. ZF tvrdí, že jeho vonkajší airbag môže pomôcť zachrániť životy a znížiť závažnosť zranení osôb vo vozidle až o 40 percent.

ZF síce neuvádza nič o komerčnej stránke svojej technológie, ale je veľmi pravdepodobné, že po tejto ukážke sa záujemcovia z radov automobiliek budú ozývať sami. Predpokladáme, že technológia, ktorá dokáže znížiť prienik do interiéru až o 30 percent, čím významne znižuje riziko zranenia cestujúcich, sa v nasledujúcich rokoch úspešne presadí.

Zdroj: CNC