Doručovací roboti majú zatiaľ podobu "škatúľ na kolieskach". Ford vidí budúcnosť v tomto segmente úplne inak. Humanoidný robot bude jazdiť autonómnym autom.

Pokiaľ aspoň okrajovo sledujte dianie v tomto segmente, potom by ste mohli vidieť už celú plejádu autonómnych robotov na doručovanie zásielok. Všetci ale mali spoločný koncept - spravidla išlo o "škatuľu na kolieskach". Ford ale vidí budúcnosť kuriérskych služieb úplne inak. Hrá v nej rolu chodiaci robot, ktorý jazdí v samoriadiacom aute.

Futuristickú víziu predstavil Ford ako svoj projekt, ktorého cieľom je zistiť, ako by roboti a autonómne autá mohli spolupracovať na dodávkach potravín, rýchleho občerstvenia a ďalších zásielok. Za týmto účelom spojil svoje sily so startupom Agility Robotics, zaoberajúcim sa robotmi, využívajúcimi na pohyb dve nohy.

Zdroj: Agility Robotics

​Robot vždy zvoní dvakrát

Robot sa volá Digit, je vysoký asi 150 centimetro a svojou autonómiou pripomína človeka, vrátane toho, že má dve nohy a dve ruky, v ktorých unesie až 18 kilogramov. Hlavu tvoria predovšetkým senzory a snímače (lidar a kamery), zaisťujúce bezpečný pohyb a orientáciu robota v priestore.

V predstave Fordu by robotický doručovateľ mohol jazdiť v nákladnom priestore autonómnej dodávky. Po zastavení by vystúpil, uchopil balík, priniesol a odovzdal ho príjemcovi. Celý systém by tak bol absolútne sebestačný a nepotreboval by k svojmu fungovaniu žiadny ľudský prvok.

Jednou z výhod tohto riešenia má byť napríklad možnosť nabíjať robota počas jazdy. Ten by vďaka tomu nepotreboval objemné a ťažké batérie, pretože jeho úlohou by bola len chôdza na niekoľko posledných metrov. Oproti robotom na kolesách dokáže Digit napríklad chodiť po schodoch, poradí si s obrubníkmi a ďalšími prekážkami.

Projekt je tiež ukážkou, ako by mohli technológie budúcnosti spolupracovať. Pokiaľ robot narazí na neočakávanú prekážku, môže poslať obraz späť do auta a nechať ho nájsť riešenie. Auto by mohlo tieto informácie poslať do cloudu a požiadať o pomoc iné systémy, vďaka čomu by samotný Digit potreboval len minimálny výpočtový výkon.

Zdroj: Agility Robotics

​Robotický poštár objektívne

Na druhej strane je nutné uznať, že humanoidní roboti majú aj svoje nedostatky. Napríklad sú relatívne nestabilní a pokiaľ spadnú, mávajú problémy vstať. Nemôžu nosiť tak ťažké predmety, aké zvládnu prevážať ich "súrodenci" na kolieskach, a sú obvykle pomalší a menej agilní.

Ford a Agility Robotics počítajú s tým, že by na prevádzku Digitov dohliadali vzdialení operátori, ktorých úlohou by bolo predchádzať prípadným problémom. V rozlete ale projekt brzdí skutočnosť, že firma zvládne vyrobiť dvoch robotov mesačne. To je dosť na testovanie, ale určite nie pre plnohodnotnú doručovaciu službu.

Celý projekt je v súčasnosti skôr vizionárskym cvičením, v ktorého rámci chcú obe firmy preskúmať úplne novú hranicu vo svete autonómie. "Prostredníctvom spolupráce s Agility Robotics sa snažíme určiť najlepší spôsob, ako by naše autonómne autá mohli spolupracovať s Digitom a pochopiť, ako túto novú metódu využiť v budúcnosti," uvádza Ford.

Zdroj: CNC