Zo samoriadiaceho auta vystúpi robot a donesie balík až k dverám: Tak vidí budúcnosť Ford
Pokiaľ aspoň okrajovo sledujte dianie v tomto segmente, potom by ste mohli vidieť už celú plejádu autonómnych robotov na doručovanie zásielok. Všetci ale mali spoločný koncept - spravidla išlo o "škatuľu na kolieskach". Ford ale vidí budúcnosť kuriérskych služieb úplne inak. Hrá v nej rolu chodiaci robot, ktorý jazdí v samoriadiacom aute.
Futuristickú víziu predstavil Ford ako svoj projekt, ktorého cieľom je zistiť, ako by roboti a autonómne autá mohli spolupracovať na dodávkach potravín, rýchleho občerstvenia a ďalších zásielok. Za týmto účelom spojil svoje sily so startupom Agility Robotics, zaoberajúcim sa robotmi, využívajúcimi na pohyb dve nohy.
Robot vždy zvoní dvakrát
Robot sa volá Digit, je vysoký asi 150 centimetro a svojou autonómiou pripomína človeka, vrátane toho, že má dve nohy a dve ruky, v ktorých unesie až 18 kilogramov. Hlavu tvoria predovšetkým senzory a snímače (lidar a kamery), zaisťujúce bezpečný pohyb a orientáciu robota v priestore.
V predstave Fordu by robotický doručovateľ mohol jazdiť v nákladnom priestore autonómnej dodávky. Po zastavení by vystúpil, uchopil balík, priniesol a odovzdal ho príjemcovi. Celý systém by tak bol absolútne sebestačný a nepotreboval by k svojmu fungovaniu žiadny ľudský prvok.
Jednou z výhod tohto riešenia má byť napríklad možnosť nabíjať robota počas jazdy. Ten by vďaka tomu nepotreboval objemné a ťažké batérie, pretože jeho úlohou by bola len chôdza na niekoľko posledných metrov. Oproti robotom na kolesách dokáže Digit napríklad chodiť po schodoch, poradí si s obrubníkmi a ďalšími prekážkami.
Projekt je tiež ukážkou, ako by mohli technológie budúcnosti spolupracovať. Pokiaľ robot narazí na neočakávanú prekážku, môže poslať obraz späť do auta a nechať ho nájsť riešenie. Auto by mohlo tieto informácie poslať do cloudu a požiadať o pomoc iné systémy, vďaka čomu by samotný Digit potreboval len minimálny výpočtový výkon.
Robotický poštár objektívne
Na druhej strane je nutné uznať, že humanoidní roboti majú aj svoje nedostatky. Napríklad sú relatívne nestabilní a pokiaľ spadnú, mávajú problémy vstať. Nemôžu nosiť tak ťažké predmety, aké zvládnu prevážať ich "súrodenci" na kolieskach, a sú obvykle pomalší a menej agilní.
Ford a Agility Robotics počítajú s tým, že by na prevádzku Digitov dohliadali vzdialení operátori, ktorých úlohou by bolo predchádzať prípadným problémom. V rozlete ale projekt brzdí skutočnosť, že firma zvládne vyrobiť dvoch robotov mesačne. To je dosť na testovanie, ale určite nie pre plnohodnotnú doručovaciu službu.
Celý projekt je v súčasnosti skôr vizionárskym cvičením, v ktorého rámci chcú obe firmy preskúmať úplne novú hranicu vo svete autonómie. "Prostredníctvom spolupráce s Agility Robotics sa snažíme určiť najlepší spôsob, ako by naše autonómne autá mohli spolupracovať s Digitom a pochopiť, ako túto novú metódu využiť v budúcnosti," uvádza Ford.