Škoda predstavila svoj prvý elektromobil: Hodí sa do mesta a prejde až 265 kilometrov
Hoci Škoda s elektropohonmi v rámci svojich prototypov a konceptov občas experimentovala, v 124-ročnej histórií značky je model Citigo iV prvým sériovo vyrábaným elektromobilom. Ide o vozidlo do mesta, ktoré aj pri malých rozmeroch ponúkne priestor pre štyroch cestujúcich.
Elektrický pohon za príplatok
Osadený elektromotor ponúkne výkon 61 kW a krútiaci moment 210 Nm. Energiu mu dodáva lítio-iontová batéria s kapacitou 36,8 kWh, ktorá by mala dostačovať na dojazd až 265 kilometrov. Nabitie na 80 percent batérie by u 40 kW rýchlonabíjacej stanice malo trvať hodinu, bežné domáce nabíjanie s výkonom 2,3 kW potom auto plne dobije za 12,5 hodiny.
Hoci auto vychádza z už existujúceho benzínového modelu, zmeny nie sú len pod kapotou. Elektrické CitigoiV na prvý pohľad poznáte podľa predku. Má prepracovaný predný nárazník a čiastočne zakrytú masku vo farbe vozidla. Bude sa ponúkať výhradne v päťdverovej verzii a s vyšším stupňom výbavy Style.
Novinka sa začne vyrábať v druhej polovici tohto roku a predávať sa začne začiatkom nasledujúceho. Elektromobily síce ušetria na prevádzkových nákladoch, ale počiatočná investícia je vyššia. Škoda Citigo iV sa bude predávať približne za 16 000 eur (neoficiálne informácie).
Pokiaľ by sme ho chceli adekvátne porovnávať s benzínovou verziou, musíme si vybrať tú s najvýkonnejším motorom s výkonom 55 kW a automatickou prevodovkou, čo zaistí porovnateľnú dynamiku a komfort ako elektrická verzia. A pochopiteľne musí ísť o päťdverovú verziu vo výbave Style. Potom sa dostávame na 10,5 tisíca eura a príplatok za elektrickú verziu teda znamená vyše 5000 eur. To rozvoju elektromobility veľmi nenahráva... lenže aj tak to bude jeden z najdostupnejších elektromobilov vôbec.
Skoro dve miliardy na vývoj elektromobilov
Škoda sa ale do elektrickej budúcnosti vrhá naplno a okrem nového modelu CitigoiV predstavila aj celý koncept Škoda iV. Pod ten spadá nielen vývoj samotných automobilov s elektrickým pohonom, ale napríklad tiež systém pre ich dobíjanie alebo napríklad palubný softvér pre inteligentnú správu dobíjania. Škoda do tejto oblasti vývoja investuje v nasledujúcich piatich rokoch skoro dve miliardy eur a ide tak o najväčší investičný program v histórií firmy.
Čo sa týka nabíjania, Škoda ponúkne napríklad tzv. Wallboxy, čo sú malé nástenné dobíjačky cielené na domáce garáže a parkovacie miesta. Bude sa tiež angažovať v oblasti budovania siete dobíjacích staníc alebo platformy pre carsharing.
Do roku 2022 chce Škoda predstaviť 10 elektrických modelov rady iV, čo obnáša buď plnohodnotné elektromobily, alebo tzv. plug-in hybridy, teda automobily so spaľovacím motorom, ktoré sú ale vybavené aj elektrophonom s dobíjaním.
Nielen čistá elektrika, ale aj hybridný Superb iV
Okrem čisto elektrického modelu Škoda predstavila aj svoj prvý plug-in hybrid. Ide o model Superb iV, ktorý vychádza z klasického modelu Superb so spaľovacím motorom. Ale vo výbave mu pribudol elektromotor s výkonom 85 kW a akumulátor s kapacitou 13 kWh.
Vďaka elektromotoru dokáže auto znížiť spotrebu benzínu (predovšetkým v mestskej premávke) a 55 kilometrov dokáže prejsť aj čisto len na elektrický pohon. Elektromotor prispeje aj k väčšej dynamike vozidla, pretože v súčte s výkonom benzínového motoru 1,4 TSI dostane vodič k dispozícií 160 kW. Celkový dojazd je 850 kilometrov.