Budúcnosť leteckej dopravy je v elektrine. Zostáva len jedna otázka: Za ako dlho? BEHA britskej spoločnosti Faradair prináša odpoveď: Už čoskoro!

Aj keď sa zdá, že v leteckej doprave sa toho za posledných dvadsať rokov veľa nezmenilo, vyzerá to, že svitá na lepšie časy. V súčasnosti vzniká napríklad helikoptéra Airvinci vhodná pre každého. Ale príkladom môžu byť aj české lietadlá Zuri alebo ΦNIX a nezaháľa sa ani v zahraničí. Startupová spoločnosť Faradair totiž v marci predstavila koncept úplne revolučného lietadla pre 18 pasažierov s označením BEHA. Keby ste to preložili do slovenčiny, bol by to BEHL - Bio Elektrické Hybridné Lietadlo. Do prevádzky bude uvedené do roku 2025.

BEHA má len tri krídla

Zdroj: Facebook

​Na prvý pohľad je vidieť, že BEHA je trochu iným vtáčikom. Môže za to konštrukcia trojplošníka s turbovrtuľovým motorom vzadu. Trojité krídlo je prispôsobené tak, aby vytváralo čo najväčší vztlak. Vďaka tomu dokáže lietadlo letieť aj v pomerne nízkej rýchlosti a na vzlet mu bohato stačí plocha s dĺžkou 300 metrov. Zároveň ale krídla slúžia tiež ako obrie solárne panely, ktoré dodávajú pohonu energiu v priebehu letu.

Lietadlo tiché ako reštaurácia

Zdroj: Facebook

​Náklady na prevádzku lietadla sa elektromotorom výrazne znižujú, rovnako ako emisie a navyše sa zníži aj hluk. Lietadlo pri vzlete vydáva len 60 decibelov, čo je oproti klasickým dopravným lietadlám a tryskáčom naozaj zanedbateľné. Pre lepšiu predstavu, pri štarte klasického tryskáča by ste namerali hluk v hodnote 150 decibelov zo vzdialenosti 25 metrov. 60 decibelov je hluk bežnej reštaurácie, čo je podľa nás pre lietadlo naozaj parádny výkon.

Nákladná konfigurácia

Zdroj: Facebook

​Ďalšou výhodou BEHA je, že nemusí nutne prevážať len cestujúcich. Konštruktéri prišli na spôsob, ako zmeniť zameranie lietadla behom 15 minút na nákladné. po rekonfigurácii sa doň vojdu tri nákladné kontajnery s maximálnou váhou nákladu 5 ton.

Elektrická lastovička

Zdroj: Facebook

​Multifunkčné elektrické lietadlá by vzhľadom na nižšiu konštrukčnú a prevádzkovú cenu mohli byť dostupnejšou alternatívou súkromných, ale aj firemných lietadiel. Nájdu preto využitie takmer vo všetkých odvetviach letectva. Postupom času by sa totiž z tejto "prvej lastovičky" elektrických lietadiel mohla stať klasika, na ktorej princípe alebo aspoň s jeho pomocou by mohli fungovať aj veľké dopravné lietadlá, či malé lietadlá ako sú Cesny.

Zdroj: CNC