Automobilka Volkswagen začala testovať svoje elektrické autonómne autá e-Golf v uliciach Hamburgu. Je to vôbec prvýkrát, kedy sa autá bez vodiča vydali jazdiť po veľkom nemeckom meste. Testované autá majú štvrtú úroveň autonómie, čo znamená, že systémy dokážu šoférovať auto "takmer za všetkých okolností".

Päť samoriadiacich Volkswagenov zatiaľ nebude jazdiť po celom meste - spočiatku sa majú pohybovať v približne tri kilometre dlhom vyhradenom úseku, kde na nich čaká čulá mestská premávka. Cieľom testov je priniesť do roku 2025 reálnu schopnosť plne automatickej jazdy.

e-Golfy našľapané technikou

Testovacie autá sú osadené štrnástimi kamerami, jedenástimi laserovými skenermi, ultrazvukovými senzormi a siedmimi radarmi. Každé auto vyprodukuje za minútu testovacej jazdy 5 GB analytických dát. Výsledky testovacích jázd budú priebežne vyhodnocované a začlenené do výskumných projektov zameraných na automatizované riadenie.

Vedúci výskumu Alex Heinrich uviedol, že: "testovacie jazdy v mestskom prostredí nám dávajú vynikajúcu príležitosť na ďalší pokrok v oblasti automatizovanej jazdy". Ako ďalší bude nasledovať logický krok - príprava autonómie piatej, teda najvyššej úrovne.

Aby sa podarilo splniť aj tento cieľ, musia mestá podľa Heinricha zaistiť digitálny ekosystém, ktorý umožní autám komunikovať so semaformi a systémami riadenia dopravy aj medzi sebou. Hamburg postupne modernizuje semafory o komponenty pre komunikačnú infraštruktúru a komunikáciu medzi autami.

Na ceste k autonómnych zajtrajškom

Spolupráca medzi automobilkou a mestom prinesie benefity obom stranám. Za dva a pol roka totiž bude Hamburg usporadúvať Svetový kongres o inteligentných dopravných systémoch. Automatická jazda bude v tom čase hrať kľúčovú úlohu. Cieľom je urobiť do roku 2021 z Hamburgu modelové mesto pre inteligentnú mobilitu.

Z bezpečnostných dôvodov budú za volantom áut počas všetkých skúšobných jázd v Hamburgu sedieť špeciálne vyškolení testovací vodiči. Ich úlohou bude neustále sledovať všetky jazdné funkcie a v prípade núdze zasiahnuť do riadenia.

Testovacie e-Golfy vychádzajú zo sériovej verzie populárneho elektromobilu, ktorá v základe ponúka dojazd 200 kilometrov a konektivitu Apple CarPlay i Android Auto. Auto je ale upravené na účely samostatnej jazdy - okrem vyššie uvedených senzorov a snímačov napríklad vozí v kufri veľmi výkonný počítač.

Zdroj: CNC
Tagy: