Raketoplán Virgin Galactic prvýkrát doletel na hranicu vesmíru: Rovno aj s posádkou
Štrnásť rokov vývoja, jedna smrteľná nehoda a niekoľko testovacích letov. Z Mohavskej púšte vo štvrtok 13. decembra opäť vzlietol raketoplán spoločnosti Virgin Galactic miliardára Richarda Bransona. A bola to skutočne divoká jazda. Raketoplán VSS Unity dosiahol výšku 82,7 km a rýchlosť 2,9 Ma.
Pozrite sa na zostrih z priebehu celého letu:
Let v niekoľkých fázach
Samotný let na hranici vesmíru mal niekoľko fáz, ktoré v blízkej dobe čakajú aj prvých vesmírnych turistov, ktorí si za takýto let zaplatia.
Lietadlo White Knight Two vynieslo raketoplán do výšky 13,1 km. Potom sa raketoplán SpaceShipTwo (VSS Unity) odpojil a niekoľko sekúnd padal voľným pádom. Následne sa na 60 sekúnd zažal raketový motor.
Na palube VSS Unity boli dvaja veľmi skúsení piloti Mark Stucky a Rick Sturckow. Raketoplán ich vyniesol do výšky vyše 80 km.
Pri bežných komerčných letoch dosiahne raketoplán vždy výšku nad 80 km. Šestica turistov tak bude mať nádherný výhľad na zaguľatenú Zem žiariacu z vesmírnej temnoty. O chvíľu neskôr zažijú aj stav beztiaže. Vo finále pristáva raketoplán ako bežné lietadlo na pristávacej ploche.
Pokorili hranicu vesmíru?
Americký viceprezident Mike Pence zagratuloval Virgin Galactic, že vyslala do vesmíru svoje prvých astronautov. Možno ale oboch pilotov skutočne takto označovať?
Raketoplán od Virgin Galactic sa nikdy ani nepriblíži rýchlosti, ktorú je potrebné na dosiahnutie obežnej dráhy. Ide len o balistický skok.
S dosiahnutou výškou je to zložitejšie. Všeobecne sa za hranicu vesmíru považuje výška 100 km, ktoré sa hovorí Kármánova hranica. Je to zmluvne dohodnutá hodnota. Z fyzikálneho hľadiska nemá opodstatnenie. Medzinárodná letecká federácia chce výšku znížiť na 80 km.
Podľa Virginu sa Stucky stal 568. človekom, ktorý sa dostal do vesmíru. Medzi nich sa v USA počítajú nielen astronauti, ktorí sa dostali na obežnú dráhu, ale aj piloti lietadla X-15. V 60. rokoch lietali pod Kármanovu hranicu (maximálne okolo 90 km).
Piloti vtedy dostali odznak astronautov. Podobný by mal dostať tiež Stucky. Druhého pilota raketoplánu VSS Unity sa táto diskusia netýka, pretože už taký odznak dávno má. Rick Sturckow pracoval predtým pre NASA a zúčastnil sa štyroch misií raketoplánu.
Posledné testy raketoplánu VSS Unity
- apríla: 25,7 km (1,8 Ma)
- mája: 34,3 km (1,9 Ma)
- júla: 52 km (2,47 Ma)
- decembra: 82,7 km (2,9 Ma)
Smrteľná nehoda
VSS Unity je druhým exemplárom SpaceShipTwo. Predchodca VSS Enterprise v októbri 2014 havaroval kvôli predčasnému uvoľneniu poistiek krídel. Pri nehode zomrel pilot Michael Alsbury, druhý pilot Peter Siebold bol zranený. Raketoplán má dĺžku 18 metrov a rozpätie krídel 8 metrov. Jedna letenka vyjde na 250 tisíc dolárov.
Úchvatné časozberné video o „ufo" v Los Angeles
Falcon 9 vytvoril minulý týždeň nad Južnou Kaliforniou veľkolepú svetelnú šou.