Pentagon ráta s nadzvukovými bizjetmi
Dnes už legendárne Concordy síce neboli príliš úspešné, ale stali sa ikonou leteckej dopravy a veľa ľudí na ne stále nostalgicky spomína. V súčasnosti sa uvažuje o tom, že na oblohu vrátia nadzvukové dopravné stroje, aj keď, samozrejme, oveľa modernejšie, než bol Concorde. Pokiaľ sa to stane, tak je dosť pravdepodobné, že si také stroje prenajme alebo dokonca kúpi aj americká armáda.
Od posledného letu Concordu už uplynulo viac než 15 rokov. Americká vesmírna agentúra NASA a súkromné spoločnosti Aerion Supersonic a Boom Supersonics sú teraz na špici vývoja nadzvukového dopravných strojov novej generácie, ktoré by sa mohli objaviť v polovici dvadsiatych rokov. Na ich vývoji sa podieľali aj firmy z obranného priemyslu, vrátane divízie Skunk Works spoločnosti Lockheed Martin.
Prečo to zaujíma Pentagon?
Teoreticky je síce možné bizjety vyzbrojiť, ale v americkom letectve podľa všetkého rátajú s inými bojovými strojmi. Nadzvukové bizjety by mohli byť cenné v tom, že veľmi rýchlo dopravia na miesto určenia tímy špecialistov. Buď by to mohli byť útočné tímy na záchranu rukojemníkov, alebo nejakú špeciálnu vojenskú operáciu, alebo by mohlo ísť o tímy pre záchranné a vyprosťovacie operácie.
Rýchly zásah môžu vyžadovať aj prírodné katastrofy alebo technické nehody veľkého rozsahu, k čomu je nutné čo najskôr dopraviť špičkových vojenských odborníkov. Rovnako tak by sa nadzvukové bizjety mohli hodiť na prepravu vyjednávačov a vysoko postavených dôstojníkov, keď bude nutné riešiť náhle a nebezpečné medzinárodné krízy.
Nápad s využitím nadzvukových bizjetov nie je úplne nový. Americké letectvo na túto tému vypracovala štúdiu už v roku 1999. Podľa tejto štúdie by sa nadzvukové dopravné stroje schopné za krátky čas doletieť kamkoľvek na svete Američanom veľmi hodili napríklad počas operácie Púštnej búrky na začiatku 90. rokov. Takéto stroje by mohli prepravovať vysoko postavených vyjednávačov z USA a uľahčiť rokovanie o zastavení paľby, či urýchliť rokovania so spojencami.
Americké ozbrojené sily už vlastne majú s bizjetmi skúsenosti, hoci zatiaľ s podzvukovými strojmi. Americké letectvo a Národná garda využívajú celkovo 56 strojov C-21A, čo je upravená verzia bizjetu Learjet 35. Do kabíny tohto malého dopravného stroja sa pritom vojde osem osôb a 1,26 metra kubického nákladu.
Konečne vo vzduchu: Airbus Beluga XL vzlietol
Najväčšie nákladné lietadlo sveta Airbus Beluga airbusXL konečne vzlietlo. A vďaka tomu vzniklo super video. Pozrite sa, ako vyzerá XL vo vzduchu.