Solárne panely na automobiloch už nebudú výhradnou doménou luxusných značiek či experimentálnych vozidiel. Juhokórejské automobilky Hyundai a Kia oznámili, že majú v pláne ich po roku 2019 inštalovať na strechy a kapoty vybraných automobilov.

Slnečná energia bude nabíjať batérie elektromobilov a hybridov, ale uplatnenie nájde aj vo vozidlách s motormi spaľujúcimi fosilné palivá. Majitelia takýchto áut neskôr dokonca ani nebudú musieť obetovať panoramatické okno s výhľadom na oblohu.

Zdroj: Hyundai

​V pláne sú tri generácie

Prvá generácia silikónových strešných solárnych panelov bude obmedzená na hybridy s konvenčnými strechami. Druhá vlna ale príde s polopriehľadnými panelmi a ponúkne tak možnosť zachovania panoramatickej strechy. V pilotnej fáze je tiež systém tretej generácie, ktorý zaistí napájanie súčasne zo strechy a kapoty.

V prípade tohto spôsobu získavania elektrickej energie je dôležitá efektivita. Strešné panely prvej generácie dokážu za deň (samozrejme s ohľadom na počasie a prostredie) nabiť 30 až 60 percent hybridnej batérie. Samozrejme, to nie je nijako prevratné číslo, ale môže výrazne skrátiť dobu nutnú na nabíjanie zo zásuvky.

Polopriehľadné solárne panely druhej generácie budú aplikované na panoramatické strešné okno. Dôjde k zachovaniu jeho priehľadnosti, navyše poloha prispeje k nabíjaniu batérie elektrického vozidla alebo akumulátora vozidla so spaľovacím motorom.

Tretia generácia ponúkne predovšetkým odľahčenie celého panelu. Zahŕňa konštrukciu, spájajúcu dokopy solárne panely na kapote a na streche, čo by malo zaistiť maximalizáciu energetického výkonu.

Zdroj: Hyundai

​Nielen efektivita, ale aj dizajn

Solárny nabíjací systém sa skladá zo solárneho panelu, regulátora a batérie. Elektrina z panelu sa regulátorom transformuje na štandardné napätie, potom sa uloží do akumulátora alebo použije na zníženie zaťaženia generátora striedavého prúdu vozidla. Automobilky pri vývoji systému solárneho nabíjania zohľadnili nielen efektivitu, ale aj jeho dizajn.

Hyundai predpokladá, že použité komponenty by mohli produkovať až 100 Wh energie. Samozrejme, ide o ideálny prípad, kedy na poludnie za jasného dňa slnečné lúče pražia na strechu auta.

Zdroj: CNC