Vďaka kombinácii niekoľkých moderných technológií vznikol kamión s minimálnou spotrebou paliva. Nevyžaduje pritom ani špeciálnu čerpaciu stanicu, ani nabíjačku.

​Vývoj vo svete automobilov ženie v posledných rokoch vpred hlavne snaha nájsť pohon, ktorý bude úsporný, šetrný k životnému prostrediu a pritom nebude obmedzovať vodiča. U kamiónov to platí dvojnásobne. Je nutné, aby mali dostatočný výkon na prevážanie desiatok ton nákladu a súčasne dokázali prejsť tisíce kilometrov bez prestávky.

Šetrná klasika

Či sa s tak náročnou úlohou vysporiadajú nové generácie vodíkových a elektrických ťahačov, zistíme už čoskoro. Ropný gigant Shell sa preto rozhodol podporiť vznik takého úsporného kamiónu, ktorý dokáže slúžiť aj za súčasných podmienok. Spojil sa s americkou dielňou Airflow Truck Company, ktorá sa dlhodobo venuje návrhárom inovatívnych nákladiakov zameraných práve na nízku spotrebu. Pred niekoľkými rokmi vyvinula vyvinula ťažký ťahač BulletTruck, ktorý si pri naložení pätnástimi tonami tovaru a nonstop ceste z východného na západné pobrežie udržal priemernú spotrebu 17,5l/100km. To je spotreba asi troch osobných áut s prázdnym kufrom.

Zdroj: Shell Starship

​​Chytré technológie

Teraz Airflow Truck Company navrhla spoločne s expertmi zo Shell nový ťahač Starship. Na prvý pohľad zaujme dokonale aerodynamickým tvarom a zúženým zadkom. Voz vďaka nim nemusí toľko bojovať s odporom vzduchu a šetrí naftu. Ďalšie zníženie spotreby prinesie konštrukcia kabíny z ľahkých karbónových vlákien. Chytré riešenie ponúka aj aktívna maska chladiča: Možno viete, že otvorená maska napomáha chladeniu motora. Lenže zároveň zaručuje aerodynamiku provy. Voz tak vyžaduje k prekonaniu odporu vzduchu väčší výkon a pochopiteľne si pýta aj viac paliva. Starship preto automaticky sleduje teplotu motora a v prípade, že chladenie nie je potrebné, masku automaticky zavrie.

Pozrite si galériu

​Nafta a slnko

Najväčšiu úsporu a technickú novinku predstavuje hybridný šesťvalcový motor Cummings X15 s výkonom 400 konských síl. V základe kamión Starship sa spolieha na osvedčenú silu dieslu - svoju energiu si ale schováva len pre náročnejšie situácie. Ruku k dielu priloží najmä pri stúpaní, kedy najviac rastie spotreba paliva. Okrem toho elektromotor napája všetky elektronické systémy na palube, či už ide napríklad o klimatizáciu, svetlá alebo mikrovlnku v kabíne vodiča.

Starship už jazdí

Väčšina hybridných motorov dopĺňa zásoby elektriny tým, že odčerpáva energiu pri zrýchľovaní alebo brzdení. Starship si okrem toho dokáže šťavu do akumulátorov vyrobiť sám vďaka zostave solárnych panelov umiestnených na streche. V tejto chvíli dokončuje svoju prvú jazdu z kalifornského San Diega do mesta Jacksonville na Floride. Ide plne naložený, takže jeho motory musia rozpohybovať váhu viac než 36 ton. Nechajme sa prekvapiť, kam sa jeho spotreba vyštverá. Vzhľadom na to, že oproti svojmu staršiemu bračekovi ponúka mnoho nových technológií, máme veľké očakávania!

Sen všetkých kamionistov: Mercedes-Benz Future Truck 2025 vyzerá ako z budúcnosti

Značku Mercedes poznáme predovšetkým vďaka jej luxusným automobilom, ktoré sú charakteristické športovým a elegantným dizajnom. Tento futuristický dizajn kamióna však vyrazil dych aj tým najväčším fanúšikom značky.

Zdroj: CNC