Križovatka Times Square je stále rovnaká a predsa zažila čosi neobvyklé. Nedávno sa po nej premával mikrobus Coast P-1, v ktorom nikto nesedel na mieste vodiča. ide totiž o autonómne vozidlo, ktoré nemá volant.

Coast Autonomous je ďalšia značka, ktorá sa snaží vstúpiť na postupne sa plniaci trh autonómnych vozidiel. Preplnená križovatka Times Square sa stala miestom, kde mladá firma demonštrovala dôveru vo svoju technológiu. Technický riaditeľ Pierre Lefèvre pri tejto príležitosti uviedol, že hoci je značka Coast stará len rok, na použitej technológií pracuje už pätnásť rokov.

technológiu Coastu používa napríklad francúzsky výrobca autonómnych vozidiel Navya, ktorého Arma z roku 2015 je považovaná za prvé sériovo vyrábané vozidlo pre pravidelnú dopravu. Jeho autonómne dodávky Keolis vozia klientov v Los Angeles.

Coast P-1 je mikrobus, ktorý môže jazdiť oboma smermi - môže mať teda dvere na ľavej i pravej strane podľa potreby. Zvonku nepôsobí nijako zvláštne, interiér ale vyzerá trochu ako "vaňa na kolesách" so sedačkami pre cestujúcich, využívajúcimi celý obvod vozidla. Nedá sa nevšimnúť si, že výrobca vôbec nepočíta s miestom pre vodiča.

Na jednej strane je zabudovaná obrazovka zobrazujúca informáce cestujúcim. Počas prezentácie ukazovala diagnostiku z palubných počítačov, stav sieťových komponentov a palubných prvkov. V ostrom nasadení budú môcť zákazníci na tomto displeji sledovať údaje o jazde a reklamy.

Podľa Lefèvra sa cez kratší rozvor náprav v porovnaní s minibusom Navya podarilo získať väčší priestor pre cestujúcich. Vozidlo pohodlne odvezie desať až dvanásť pasažierov. V prípade vyňatia sedačiek vzrastie prepravná kapacita až na 20 ľudí.

Elektromotory v nábojoch kolies pohybujú vozidlom po vopred nadefinovaných trasách, minibus ide ticho a plynule. Počas ukážky jazdil Coast P-1 tam a späť po Broadwayi prakticky nehlučne. Cestujúci oceňovali plynulé zastavovanie, čo bolo obzvlášť dôležité, pretože testovaný kus nebol vybavený držadlami ani bezpečnostnými pásmi.

Autonómne vozidlo je navrhnuté ako hromadný dopravný prostriedok pre nízke rýchlosti. Je optimalizované pre rýchlosti 16 až 24 kilometrov za hodinu, "papierovo" môže ísť najrýchlejšie 32 kilometrov za hodinu. V priestore sa orientuje pomocou mapy, GPS navigácie a spolieha sa na pár snímačov LIDAR vpredu a vzadu.

"Sme presvedčení o tom, že vývoj vozidiel bez vodiča pre prostredie s nízkou rýchlosťou, ako je náš P-1 a autonómny golfový vozík, je oveľa bližšie komercializácii ako samoriadiacie vozy určené na jazdu na rýchlostnej ceste," povedal generálny riaditeľ Adrian Sussmann. "Je to hlavne preto, že prevádzka pri nízkej rýchlosti je oveľa bezpečnejšia, vyžaduje si menej snímačov a je preto oveľa menej nákladná. Už teraz vidíme značný záujem a očakávame, že prvú flotilu zasadíme v roku 2019," dodal.

Takto vyzerá lietajúci taxík z dielne Rolls-Royce

Tak s týmto sme nerátali.

Zdroj: CNC