Nový systém umelej inteligencie sa zvládne naučiť šoférovať auto za 20 minút
Spoločnosť Wayve predstavila nový typ autonómneho riadenia vozidiel, ktorý sa odlišuje od princípu, ktorý sa dnes bežne používa. Namiesto toho, aby zložité a dlhé trénovanie prebiehalo v rámci výrobcu daného autonómneho systému, pomocou mnohých senzorov a spracovania obrovského množstva dát na serveroch a v cloude, všetko sa dá urobiť jednoduchšie a priamo v aute.
Okamžité učenie v aute
Wayve používa techniku spätnoväzobného učenia (reinforcement learning), umelá inteligencia sa učí priamo z toho, ako si danú vec skúša. Tento systém môžeme vidieť u nových skvelých prezentácii robotov od DeepMind alebo vedeckých prác a míľnikov, kedy umelá inteligencia porazila človeka v nejakej hre typu Starcraft a podobne. Žiadni programátori nenaučili umelú inteligenciu ako v hre vyhrať, ona na to skúšaním musela prísť postupne sama.
Podobným štýlom sa učí aj človek, a preto je táto technika tak efektívna. Inžinieri zo spoločnosti Wayve sa rozhodli tento systém použiť u autonómneho systému a odstrániť tak mnoho nevýhod, ktoré majú bežné systémy od konkurencie.
Učenie toho, ako sa udržať na vozovke, tak nemusí byť otázka mesiacov a neuveriteľného výpočtového výkonu, ktorý musí byť použitý na spracovanie obrovského množstva zaznamenaných dát zo všetkých možných senzorov v aute.
Systém Wayve ukázal, že základná forma autopilota sa dá vytvoriť priamo v aute a len za 20 minút. Ostatne podobný čas stačí aj človeku, ktorý by šoféroval auto prvýkrát v živote a vedľa sediaci vodič by mu ukazoval, čo robí zle a čo dobre. A presne tak to funguje aj v prípade tohto systému.
Jedna kamera a jeden učiteľ
Testovacie auto Renault Twizzy obsahovalo len jedinú jednoduchú prednú kameru (len 2D) a pripojený volant, plyn a brzdu na počítač. Umelá inteligencia len dostala zadanie, že sa musí snažiť udržať auto čo najdlhšie v jazde dopredu a bez toho, aby opustilo vozovku.
Pretože umelá inteligencia na začiatku nevedela, čo je to vlastne vozovka a okraje, dostala okamžitú spätnú väzbu od učiteľa - ľudského vodiča. Ako môžete vidieť na videu, na začiatku sa umelá inteligencia správa úplne chaoticky. Akonáhle sa priblíži k strane, vodič auto zastaví, cez tlačidlo dá umelej inteligencii signál, že to je zle a skúša to znova.
Vyvinutému systému takto stačilo len niekoľko varovaní a výstražných povelov a asi za 20 minút už dokázl plynulo ísť po vozovke aj v opačnom smere a v iných svetelných podmienkach.
Wayve tak dokazuje, že týmto štýlom sa dá vrátiť na začiatok všetkého a za pár minút sa dá naučiť to, nad čím aj najväčšie automobilky strávili niekoľko rokov práce.
Základné princípy a jednoduchosť
Človek sa naučiť šoférovať veľmi rýchlo a stačia mu na to dve oči. Nepotrebuje žiadne radary, laserové senzory, 3D mapy, GPS a tak podobne. Prístup, ktorý ukazuje systém Wayve, ide presne týmto smerom - k základom toho, ako učenie prebieha u človeka a že nie sú potrebné žiadne pokročilé technológie, mnoho nástrojov a dát.
Nemožno sa tak diviť tomu, že aj Elon Musk je priaznivcom kamerových systémov a nie LIDARu, ktorý používa napríklad Waymo a ďalšie. Dá sa predpokladať, že autá budúcnosti budú vybavené nejakou formou tohto okamžitého učenia a vďaka tomu ich bude môcť aj ktokoľvek naučiť napríklad nejaký konkrétny úsek, ktorý štandardne autopilot nezvládne - napríklad oma zaparkovať v nejakej zložitejšej garáži, prejsť nejakou oblasťou, kde často nejazdíte a je príliš komplikovaná na danú úroveň autopilota.
Keď sa to všetko spojí do jedného balíka, autonómne systémy sa určite na úroveň schopností človeka v riadení vozidla nielen dostanú, ale postupne ich aj prekročia.