Umelá inteligencia v autách sa nemusí spoliehať len na predtrénované dáta. Nový systém umožní naučiť sa všetko potrebné rýchlo a jednoducho. Stačí niekoľko opakovaní a ľudského učenia.

Spoločnosť Wayve predstavila nový typ autonómneho riadenia vozidiel, ktorý sa odlišuje od princípu, ktorý sa dnes bežne používa. Namiesto toho, aby zložité a dlhé trénovanie prebiehalo v rámci výrobcu daného autonómneho systému, pomocou mnohých senzorov a spracovania obrovského množstva dát na serveroch a v cloude, všetko sa dá urobiť jednoduchšie a priamo v aute.

Okamžité učenie v aute

Wayve používa techniku spätnoväzobného učenia (reinforcement learning), umelá inteligencia sa učí priamo z toho, ako si danú vec skúša. Tento systém môžeme vidieť u nových skvelých prezentácii robotov od DeepMind alebo vedeckých prác a míľnikov, kedy umelá inteligencia porazila človeka v nejakej hre typu Starcraft a podobne. Žiadni programátori nenaučili umelú inteligenciu ako v hre vyhrať, ona na to skúšaním musela prísť postupne sama.

Podobným štýlom sa učí aj človek, a preto je táto technika tak efektívna. Inžinieri zo spoločnosti Wayve sa rozhodli tento systém použiť u autonómneho systému a odstrániť tak mnoho nevýhod, ktoré majú bežné systémy od konkurencie.

Učenie toho, ako sa udržať na vozovke, tak nemusí byť otázka mesiacov a neuveriteľného výpočtového výkonu, ktorý musí byť použitý na spracovanie obrovského množstva zaznamenaných dát zo všetkých možných senzorov v aute.

Systém Wayve ukázal, že základná forma autopilota sa dá vytvoriť priamo v aute a len za 20 minút. Ostatne podobný čas stačí aj človeku, ktorý by šoféroval auto prvýkrát v živote a vedľa sediaci vodič by mu ukazoval, čo robí zle a čo dobre. A presne tak to funguje aj v prípade tohto systému.

Jedna kamera a jeden učiteľ

Testovacie auto Renault Twizzy obsahovalo len jedinú jednoduchú prednú kameru (len 2D) a pripojený volant, plyn a brzdu na počítač. Umelá inteligencia len dostala zadanie, že sa musí snažiť udržať auto čo najdlhšie v jazde dopredu a bez toho, aby opustilo vozovku.

Pretože umelá inteligencia na začiatku nevedela, čo je to vlastne vozovka a okraje, dostala okamžitú spätnú väzbu od učiteľa - ľudského vodiča. Ako môžete vidieť na videu, na začiatku sa umelá inteligencia správa úplne chaoticky. Akonáhle sa priblíži k strane, vodič auto zastaví, cez tlačidlo dá umelej inteligencii signál, že to je zle a skúša to znova.

Vyvinutému systému takto stačilo len niekoľko varovaní a výstražných povelov a asi za 20 minút už dokázl plynulo ísť po vozovke aj v opačnom smere a v iných svetelných podmienkach.

Wayve tak dokazuje, že týmto štýlom sa dá vrátiť na začiatok všetkého a za pár minút sa dá naučiť to, nad čím aj najväčšie automobilky strávili niekoľko rokov práce.

Základné princípy a jednoduchosť

Človek sa naučiť šoférovať veľmi rýchlo a stačia mu na to dve oči. Nepotrebuje žiadne radary, laserové senzory, 3D mapy, GPS a tak podobne. Prístup, ktorý ukazuje systém Wayve, ide presne týmto smerom - k základom toho, ako učenie prebieha u človeka a že nie sú potrebné žiadne pokročilé technológie, mnoho nástrojov a dát.

Nemožno sa tak diviť tomu, že aj Elon Musk je priaznivcom kamerových systémov a nie LIDARu, ktorý používa napríklad Waymo a ďalšie. Dá sa predpokladať, že autá budúcnosti budú vybavené nejakou formou tohto okamžitého učenia a vďaka tomu ich bude môcť aj ktokoľvek naučiť napríklad nejaký konkrétny úsek, ktorý štandardne autopilot nezvládne - napríklad oma zaparkovať v nejakej zložitejšej garáži, prejsť nejakou oblasťou, kde často nejazdíte a je príliš komplikovaná na danú úroveň autopilota.

Keď sa to všetko spojí do jedného balíka, autonómne systémy sa určite na úroveň schopností človeka v riadení vozidla nielen dostanú, ale postupne ich aj prekročia.

Zdroj: CNC