Titul najrýchlejšieho auta na svete má v chváliacich sa brožúrkach kde kto. Až keď sa začítate, zistíte, že jedno je najrýchlejšie medzi autami s automatom, druhé medzi autami s ochranným rámom, tretie zase najrýchlejším autom s naladenou stanicou BBC na rádiu.

Ktoré autá sú tie najrýchlejšie na svete z každej dekády a bez podmienok? Je to jednoduché. Každé auto musí byť schválené na cestnú premávku v bežnej verzii, potom môže vyhrať vo svojej dekáde.

1880-1889 - Benz Patent Motorwagen

Zdroj: Facebook

​Ono je na zvážení dať sem niečo, čo vlastne ani nie je auto, ale len trojkolka a čo má maximálnu rýchlosť 16 kilometrov za hodinu. Vtedy bolo rýchlejšie vziať si kone. Lenže bol to len začiatok a Benzova trojkolka ukázala, že môžete mať dopravný prostriedok, ktorý si v polovici cesty proste nerozmyslí, že sa chce pásť alebo spať. A keď už raz niečo začne, je oveľa ľahšie odstraňovať na tom nedostatky, toto bol proste len pomalý rozjazd automobilizmu. A nebyť tohto pioniera, nemáme najskôr žiadne ďalšie z áut.

1890-1899 - Stanley Runabout

Zdroj: Facebook

​Keď sa 19. storočie nachýlilo ku konci, mali sme už niečo oveľa lepšie, než bol kôň alebo rozhrkaná trojkolka. Športový roadster Stanley Runabout dokázal svoju posádku prevážať rýchlosťou 56 kilometrov z hodinu. Trochu nevýhodou bolo, že bol na parný pohon. Stavali ho ale len preto, aby postavili rýchle auto. Už vtedy žili praví petrolheadi. Teda v tomto prípade skôr steamheadi...

1900-1919 - Austro-Daimler Prince Henry

Zdroj: Facebook

​Ďalšie športové auto z germánskej krajiny, zrejme už tu vznikla tradícia, vďaka ktorej máme dnes eMkové BMW a Mercedesy od AMG. Prince Henry dokázal páliť svoje biele gumy v dychberúcej rýchlosti 137 kilometrov za hodinu. Opäť bol pôvodne postavený ako pretekárske auto, ale nakoniec bol uvedený aj v civilnom prevedení. To sa ale od pretekárskeho líšilo len minimálne.

1920-1929 - Duesenberg Model J

Zdroj: Facebook

​Toto auto sa v 20. rokoch tešilo obrovskej popularite, mal ho totiž sám Veľký Gatsby. Navyše bolo aj najrýchlejším na svete, dosahovalo rýchlosť 192 kilometrov za hodinu. To už je dosť slušné, na rozdiel od predchodcov to ale nebol oholený nepohodlný závoďák, ale luxusné cestovné GT.

1930-1939 - Duesenberg Model SJ

Zdroj: Facebook

​A titul najrýchlejšieho auta si značka Duesenberg udržala aj v ďalšej dekáde, keď svoj vrcholný model vylepšila a predstavila typ SJ. To S znamená Supercharger, teda kompresor, ktorým bol pôvodný motor preplňovaný. A vďaka nemu sa posádka previezla cez 200 kilometrov za hodinu, konkrétne dokonca 225 kilometrov za hodinu.

1940-1949 - Jaguar XK120

Zdroj: Facebook

​Vojna sa prehnala Európou a zanechala po sebe pozostatky. Ľudia boli chudobní a ťažko sa spamätávali z útrap, ale nakoniec sa aj na športové autá našli peniaze. Tí najšťastnejší si mohli kúpiť nový, elegantný a aerodynamický športový Jaguar XK120, ktorý dokázal ísť až 210 kilometrov za hodinu. Je to síce menej než starší Duesenberg, ale aspoň vidieť, k čomu nezmyselné vojny vedú.

1950-1959 - Aston Martin DB4 GT

Zdroj: Facebook

​Britská nadvláda pokračovala aj v nasledujúcej dekáde, len si opraty rýchlosti od divokej mačky prevzali džentlmeni z Aston Martina. To je dodnes automobilka ponúkajúca športové autá, ale nie úplne tie najrýchlešie na svete. Vtedy ale nemali v portfóliu ľahký a pohodlný typ DB4 GT, ktorý dosiahol rýchlosť 246 kilometrov za hodinu. Možno práve preto sa neskôr do Astonov zakukali filmári prvých bondoviek.

1960-1969 - Ferrari 365 GTB/4 "Daytona"

Zdroj: Facebook

​Britskí maniaci sa v tejto dekáde starali skôr o bezchybný tvíd svojich sák a teplotu čaju o piatej, v Nemecku zase prepadli búzku Chrobáka, ktorý si vzápätí vybojoval aj srdce generácie hippies. Tým nešlo o rýchlosť, naopak omamné látky ich skôr nútili k spomaleniu a relaxácii. Šancu tak dostal Enzo Ferrari a ukázal nám, čo znamená jeho slávna vetu: "Aerodynamika je pre tých, ktorí nevedeia postaviť poriadny motor!" Mal vtedy problémy s nespokojným bývalým záakzníkom Ferrucciom Lamborghinim, ktorý chcel dokázať, že stavia lepšie autá a predstavil prvý superšport na svete - skvostnú Miuru (275 kilometrov za hodinu). Koncepcia motora uprostred bola jasná, ale aby Ferrari potvrdil pravdivosť svojho tvrdenia, musel ho pokoriť ešte po svojom. Predstavil teda typ 365 GTB/4, ktorému sa po úspechoch v amerických pretekoch začalo hovoriť Daytona. A toto nádherné talianske kupé s americkým menom zdvihlo latku na 280 kilometrov za hodinu.

1970-1979 - Ferrari 365 GT4 Berlinetta Boxer

Zdroj: Facebook

​Práve v predošlej dekáde sa ukázalo, ako veľmi ide o tento titul. Stále išlo o súboj medzi Ferrari a Lamborghini, obaja ale už stavali superšporty s motormi uprostred. Prvý mal mať auto, ktoré malo byť schopné ísť 290 kilometrov za hodinu. Lamborghini o svojom novom superšporte Countach vyhlasoval, že zvládne dokonca 321 kilometrov za hodinu. Ani jedno nebola pravda, aspoň pri bežných verziách, ale napriek tomu sa nakoniec tešil starý Enzo. Jeho nový typ 365 GT4 BB ponúkal 282 kilometrov za hodinu, a to bolo v roku 1979 naozaj najviac u cestného auta.

1980-1989 - Ferrari F40

Zdroj: Facebook

​A Ferrari nakoniec získal hattrich, keď najrýchlejšie auto vyrábal aj o dekádu neskôr. Nemal to vtedy ľahké, Countach a nástupníckeho Diablo sa zlepšovali každým rokom, do boja sa zapojilo i Porsche s typom 959. Ferrari malo skvelý typ 288 GTO, ale po pár mesiacoch už to nestačilo. jeho nástupca bol navrhnutý priamo na pokyn Ferrariho a pomenovaný k oslave štyridsiatych narodenín automobilky. Toto proste muselo byť najlepšie auto na svete a tiež bolo. A pre niektorých z nás je tým najlepším autom všetkých čias. Zatiaľ čo Porsche dokázalo dosiahnuť bájnych 200 míľ za hodinu (321 kilometrov za hodinu), Ferrari dokázalo ešte o chlp viac, presnejšie o jednu míľu, teda neuveriteľných 323 kilometrov za hodinu.

1990-1999 - McLaren F1

Zdroj: Facebook

​McLaren naznačil, že nbude naďalej v silách veľkých automobiliek bojovať o tento trón. Síco to skúsil Volkswagen, ktorý pre podobné účely vzkriesil dávno mŕtvej Bugatti a jeho Veyron ponúkal najvyšší výkon. Lenže do súboja s ním sa pustilo iné slávne meno, tentokrát zo zámoria - Shelby. Ich model SSC Aero vznikol len kvôli tejto výhre a vyrobený bol v obmedzenom počte. Napriek tomu, keď sa spolu stretli, bol Shelby porazený Veyronom Super Sport. Bugatti ale nakoniec nevyhovelo pravidlám a diskvalifikovali ho. A to znamená, že mu prvenstvo nemôžeme uznať a prenechať titul Aeru a jeho maximálke 412 kilometrov za hodinu.

2010 až dodnes - Koenigsegg Agera RS

Zdroj: Facebook

​Američania akoby nemali dosť a postavili ešte Hennessey Venom GT. Tento špeciál vychádzajúci z Lotusu síce nebol najrýchlejším autom na svete a rozbil Bugatti ešte potupnejšie, ale od cestného auta má veľmi ďaleko. Pokiaľ niekto ponúka naozaj rýchle auto, ktoré si môžete kúpiť a ísť s ním do vedľajšej dediny na nákup, sú to prekvapivo Švédi. Ich najnovší Koenigsegg Agera RS si práve pred nedávnom pripísal nový rekord 460 kilometrov za hodinu.

Zdroj: CNC