Tak dokonalé, že nesmie ani na preteky: Aké je najrýchlejšie auto z Nürburgringu?
Rekord okruhu sa významne posunul, a to bezmála o minútu. Predošlý čas 6:11,13 minút Stefana Bellofa pritom odolával veľmi dlho a zdalo sa, že bude ťažké ho vôbec prekonať. Už napríklad preto, že tento rekord padol pri pretekoch športových prototypov, ktoré sa už odvtedy nejazdia.
Sila z benzínu i elektriny
Lenže Porsche teraz taký prototyp postavilo. Je to unikátny stroj, ktorý vychádza z monopostu používaného do preteku 24 hodín Le Mans. Konštruktéri ale neboli zviazaní žiadnymi obmedzeniami a pravidlami, mali proste len postaviť najrýchlejšie auto. A tak má výkonnejšie motory, vylepšenú aerodynamiku a nepozerá na obmedzenia spotreby.
Výsledkom je pretekársky prototyp Porsche 919 Hybrid Evo, ktorý ale nesmie na žiadne oficiálne preteky pod patrónom FIA. Nikde totiž nie sú tak voľné podmienky, aby tam niečo takéto mohlo vôbec štartovať. Niet sa teda čo čudovať, že táto raketa prekonala na okruhu v Spa aj časy súčasných monopostov Formule 1.
A čo je teda vnútri? Brutálnu akceleráciu hybridného prototypu zaisťuje predovšetkým elektromotor, ktorý má výkon zvýšený na 323 kW (V pôvodnej pretekárskej úprave mal "len" 294 kW). Výkonu ale ešte pomáha centrálne umiestnený vidlicový štvorvalec. Áno, len štvorvalec, a to dvojlitrový. Lenže preplňovaný a vyšľachtený tak, že dáva výkon 529 kW. Štandardná pretekárska verzia auta má pritom obmedzenie len na 368 kW. Motor spaľuje pretekárske palivo E20 s obsahom 20 percent bioetanolu a točí až 9000 otáčok za minútu.
Viacvalcový motor proste nie je potrebný. Štvorvalec v spojení s elektromotorom dávajú celkový výkon 852 kW, čo je 1159 koní. Spojenie menšieho spaľovacieho motora a elektromotora sa ukazuje ako ideálny kompromis aj z hľadiska váhy. Odpadá veľký viacvalcový motor, zároveň môže byť ďaleko menší akumulátor. Naplno sa využívajú možnosti rekuperácie energie. Hmotnosť auta je len 849 kilogramov.
Elektronické brzdy
Spaľovací motor poháňa zadnú nápravu cez hydraulicky ovládanú 7-stupňovú sekvenčnú prevodovku, elektricky podporuje akceleráciu na prednej náprave. Rekuperácia je dvojstupňoá - spätne sa energia získava ako z bŕzd, tak z výfukového systému.
Brzdy sú na všetkých kolesách riadené elektronicky. To znamená, že pilot nemá priamu väzbu medzi pedálom a samotnými brzdami. Od brzdového pedálu vedie len drôt, ktorý predáva signál do riadiacej jednotky. Tak zaistí optimálne rozloženie požadovanej bezdnej sily, a to aj s ohľadom na rotačné sily pôsobiace na auto okolo zvislej osy.
Vylepšená bola aj aerodynamika. Auto dostalo nadštandardne veľké zadné prítlačné krídlo, s ktorým by ho do žiadnych pretekov nepustili. Ale vďaka tomu mohlo zaistiť ešte väčšiu priľnavosť, než aká sa používa pri automobiloch Formule 1. Obúvajú sa na 18" kolesá kované z horčíkovej zliatiny. Musia zvládnuť rotácie odpovedajúce rýchlostiam až 400 kilometrov za hodinu, ostatne pri samotnom rekordnom preteku na Nürburgringu dosiahol monopost maximálnu rýchlosť 369,4 kilometra za hodinu.
Z 0 na 400 a späť: Zrodil sa nový rýchlostný rekord
Rýchlostné súťaže žihadiel sa tešia veľkej obľube. Okrem nás v redakcii ich sleduje obrovské množstvo ľudí.