Nóri otestovali lietadlo na baterky: O sedem rokov chcú lietať na elektrinu
Elektrický pohon bude v prípade lietadiel veľkým kompromisom, kedy proti sebe budú stáť kapacita a s ňou súvisiaca hmotnosť akumulátorov na jednej strane a dolet a nosnosť na strane druhej. Spočiatku tak môžeme predpokladať, že elektrinou poháňané lietadlá budú slúžiť predovšetkým v lokálnej doprave. Ich hlavnými výhodami by mali byť nižšia hlučnosť, menšia záťaž na životné prostredie a vyššia ekonomická efektivita.
V Nórsku si stanovili za cieľ komerčnú prepravu pomocou elektrických lietadiel počas siedmich rokov. Do roku 2040 potom chcú elektrizovať celú svoju miestnu leteckú dopravu. V rámci tohto programu otestovali prvý stroj s elektrickým pohonom. Išlo o dvojmiestny Alpha Electro G2 postavený slovinskou spoločnosťou Pipistrel.
Pilotom skúšobného letu bol nórsky minister dopravy Ketil Solvik-Olsen a spolu s ním bol na palube Dag Falk-Petersen - šéf štátnej spoločnosti prevádzkujúcej väčšinu civilných letísk v Nórsku.
Let trval len niekoľko minút, počas ktorých dvojica preletela okolo letiska v Osle a potom bezpečne pristála. Podľa ministra bol ukážkový let dôkazom toho, že komerčná služba používajúca lietadlá poháňané elektrickým prúdom "nie je vzdialená vízii budúcnosti, ale realitou dosiahnuteľnou počas niekoľkých rokov."
Podľa firmy Pipistrel má jedno dvojmiestne lietadlo Alpha Electro G2 motor s výkonom približne 50 kilowattov a 21 kWH batériou. Vďaka tomu môže zostať vo vzduchu až jednu hodinu, čomu odpovedá dolet okolo 130 kilometrov.
Bez posádky váži 350 kilogramov a dokáže štartovať s maximálnou vzletovou hmotnosťou 550 kilogramov. Zatiaľ najväčším problémom elektrických lietadiel je vysoká hmotnosť batérií a obmedzený dolet. Očakáva sa, že v nasledujúcich rokoch budú oba nedostatky postupne odstránené.
Jaguar vytvoril nový svetový rekord v rýchlosti elektrických plavidiel
Takmer desať rokov sa držal svetový rýchlostný rekord plavidiel s elektrickým pohonom, ktorý teraz prekonal tím podporovaný značkou Jaguar.