Kedy sa konečne dočkáme inteligentných drónov, ktoré nás budú voziť nad strechami miest ako v sci-fi filme? Už čoskoro!

Ehang 184

Zdroj: Wikipedia/Passenger Drone

​Keď sa pred pár rokmi objavil projekt čínskeho aerotaxi, brali sme to skôr s humorom. Dnes už je ale firma Ehang zavedený výrobca hobby drónov a vývoj bezpilotného taxíka posunula o poriadny kus dopredu. Pred mesiacom úspešne zviezol štyridsať čínskych novinárov na výlet okolo mesta Kanton a už čoskoro má ísť do predaja. Ehang tvrdí, že jeho drón dokáže lietať pokojne aj v búrke alebo v silnom vetre. Keby predsa len nastal problém, aktivuje sa núdzové ovládanie z riadiaceho centra, kde sa na diaľku ujme stroja skúsený pilot. Odhaduje sa, že Ehang 184 vyjde na skoro 200 000 eur.

Uber Elevate

Zdroj: Facebook

Svojím unikátnym prístupom a mobilnou aplikáciou Uber navždy zmenil svet taxíkov. Teraz chce byť priekopníkom aj vo vzduchu. Podľa aktuálnych informácii plánuje možno už do piatich rokov spustiť službu Uber Air, ktorá bude voziť pasažierov po meste flotilou malých elektrických lietadiel. Má fungovať podobne ako klasický Uber. Pomocou aplikácie si privoláte najbližší voľný stroj a rovno si nastavíte aj cieľ. Samozrejme pre vás ale nepriletí kamkoľvek. Uver si chce prenajať strechy výškových domov, ktoré sprístupní a premení na letecké nástupištia. Samotný stroj vyvíja spoločne s NASA a slávnym výrobcom vrtuľníkov Bell Helicopters.

Airbus Vahana

Zdroj: Facebook

Projekt Vahana vznikol pred dvoma rokmi a za cieľ si dal vyvinúť bezpilotný taxík s nízkou cenovkou a vysokou spoľahlivosťou. Slúžiť má podobne ako Elevate od Uveru. Výťahom sa zveziete na najbližší vertiport a zavoláte si pomocou mobilnej aplikácie drón. Koľko bude taká cesta stáť? Propagačné video ukazuje, že asi 70 kilometrov dlhý let Vahana zvládne za 18 minút a naúčtuje vám zaň 77 dolárov. Na rozdiel od Uberu poznáme tiež jeho technické špecifikácie. Má rozpätie krídel šesť metrov, váži 745 kilogramov a lieta rýchlosťou až 170 kilometrov za hodinu.

Volocopter VC200

Zdroj: Facebook

Volocopter vznikol ako skromný projekt nemeckých nadšencov. Teraz ho ale podporujú napríklad automobilový obor Daimler či americký Intel, ktorý preň začal vyvíjať umelú inteligenciu. Volocopter lieta za pomoci 18 rotorov a 9 senzorov. Vďaka tejto kombinácii by mal byť schopný manévrovať s maximálnou presnosťou. Zatiaľ dokáže lietať 30 minút v okruhu 25 kilometrov rýchlosťou až 100 kilometrov za hodinu. Volocpter už je v skúšobnej prevádzke v Dubaji, kde ho testuje miestny dopravný podnik a chce vzdušné taxíky čo najskôr zaviesť ako nový spôsob verejnej dopravy.

Lilium

Zdroj: Facebook

Ďalší nemecký stroj Lilium na rozdiel od Volocopteru nevyužíva rotory. Na krídlach nesie celkovo 12 klapiek a na nich sériu celkovo 36 elektromotorov, ktoré fungujú ako klasický prúdový motor. Klapky sa natáčajú podľa situácie - pri vzlete sa sklopia do zvizlej polohy pre vertikálny vzlet, vo vzduchu sa potom narovnajú a umožnia drónu letieť dopredu. Stroj Lilium je maximalista: dosiahne rýchlosť až 300 kilometrov za hodinu a na jedno nabitie by mal doletieť až 300 kilometrov ďaleko. Má rozpätie krídel desať metrov a zvezie až päť pasažierov.

Passenger Drone

Zdroj: Facebook

Ďalší aktuálny príspevok do sveta bezpilotných taxíkov sa volá proste Passenger Drone. Na prvý pohľad nijako neohromí ani svojim vzhľadom ani schopnosťami - vo vzduchu vydrží maximálne 25 minút a dokáže lietať maximálnou rýchlosťou 70 kilometrov za hodinu. Možno ale ukazuje pravú tvár súčasných strojov. Jeho vývojár Peter Delco v jednom rozhovore vyhlásil, že dlhšie lety na väčšiu vzdialenosť sú pri súčasnej technológii nemožné. Možno teda ostatní výrobcovia pri svojich smelých vyhláseniach počítajú s tým, že v čase dokončenia projektov budú k dispozícii oveľa pokročilejšie akumulátory, dnes by ale sľuby nesplnili.

Surefly Workhouse

Zdroj: Facebook

Americká dielňa Workhouse sa už viac ako desať rokov venuje vývoju elektrických úžitkových vozov. Teraz sa pustila aj do vývoja bezpilotnej helikoptéry. Vojdú sa do nej dvaja ľudia a letieť by mali na jedno nabitie až do vzdialenosti 100 kilometrov. Na rozdiel od ostatných bude možné vrtuľník Surefly pilotovať. riadenie je ale nastavené tak, aby ho zvládol naozaj každý a systém pilotov maximálne asistoval. Zaujímavý je aj z konštrukčného hľadiska. Celá helikoptéra je z ľahkého a odolného karbónu. S ním síce pracuje hocikto, skoro nikto si ale nevystačí len s ním. Ako celokarbónová konštrukcia obstojí vo vzduchu? Odpoveď sa dozvieme už o rok, kedy má Surefly získať certifikáciu od leteckého úradu pre neobmedzenú prevádzku po celých Spojených štátoch.

Taxi drón: Ako bude fungovať drónová taxislužba?

Čo tak drón ako taxi? Spoločnosť Uber zverejnila video, ktoré približuje službu Elevate. Pozrite sa, ako bude fungovať drónová taxislužba.

Zdroj: CNC