Prvý stupeň Falconu 9 vyzerá na fotografiách pomerne malo. V skutočnosti má ale asi 40 metrov. Všetky rakety sú veľmi veľké a ťažké. Na prekonanie gravitácie matičky Zeme potrebujú veľa energie.

Vesmírna raketa je veľmi ťažká predovšetkým kvôli obrovskému množstvu paliva, ale ani samotná raketa rozhodne neváži ako pierko. Jej hmotnosť prekonáva hmotnosť nákladu.

Vedci z Univerzity v Glasgow a Národnej univerizty v ukrajinskom Dnepre pracujú na koncepte rakety, u ktorej sa zmazáva rozdiel medzi palivovými nádržami a palivom.

Raketa sa sama požiera

Kozmické rakety obvykle využívajú kvapalné pohonné hmoty. Existujú ale aj rakety na pevné palivo - väčšinou prídavné boostery. Príkladom sú rakety SRB amerického raketoplánu, ktoré bude v novej podobe využívať raketa SLS.

Autofágna raketa bude využívať špeciálne palivové nádrže. Na vonkajšej strane bude palivo v podobe silného plastu polyetylénu a vnútri okysličovadlo. Ako motor pracuje, celá raketa sa postupne posúva do motora, kde sa spaľuje. Na konci tak z rakety nezostane takmer nič.

Jednou z výhod je "vesmírna ekologickosť". Kozmické smeti sa nerozrastú o ďalší vyhoretý stupeň rakety, aj keď je pravdou, že tieto stupne obvykle skôr či neskôr aj tak zhoria v atmosfére.

Na rozdiel od klasických rakiet na pevné pohonné hmoty je u autofágnej rakety tiež možné účinne regulovať ťah motoru - jednoducho tým, že regulujete rýchlosť, akou ich raketa posúva do motora.

Prototyp motora sa už testuje na Ukrajine. Pokiaľ by sa nápad podarilo pretaviť do skutočného raketového motora, slúžil by predovšetkým k vynášaniu menších družíc, takzvaných CubeSatov.

Zdroj: CNC, The Telegraph