Waze, ktorý dnes patrí pod krídla Alphabetu, pred rokmi v praxi ukázal, ako mocný je dopravný crowdsourcing a masívna strojová analýza dát, za relatívne málo peňazí sa totiž podarilo postaviť globálnu sieť, ktorá zaznamená kolónu a ďalší problém na ceste rýchlejšie než oficiálne miesta.

Americký startup Nexar jeho základné princípy ďalej rozvíja a chce na dátach od svojich vodičov a ďalších partnerov postaviť unikátny real-time dopravnú mapu, na ktorej bude úplne všetko. Teda nielen to, že je o pol piatej poobede vo vašom meste dopravná zápcha, ale tiež to, ktorý semafor má zrovna zelenú, ktorý červenú a kde zrovna ide cyklista bez blikačky.

S prvou ukážkou sa zakladateľ Nexaru pochválil na blogu, kde oznámil, že ešte tento rok v betaverzii spustí Lights API. Má to byť prvá ochutnávka, ktorá v reálnom čase a podľa aktuálnej polohy odhaduje, v akom stave je zrovna najbližší semafor na ceste a ako dlho na ňom bude ešte svietiť zelená, respektíve červená.

S využitím týchto dát, pokiaľ by boli presné, by bolo možné oveľa lepšie plánovať cestu naprieč upchatým veľkomestom. Skutočné sci-fi pritom spočíva v tom, že tento predpovedný model nevyužíva žiadne oficiálne dáta - nie je napojený na systém semaforov. Inžinieri ho postavili na vlastnom meraní, údajoch z kamier vo voze a nakoniec na všetko pustili strojové učenie a neurónové siete.

Prototyp unikátnej dopravnej mapy, ktorá predvída stav semaforov na Manhattane. Prototyp unikátnej dopravnej mapy, ktorá predvída stav semaforov na Manhattane. Zdroj: CNC

​Na sklonku tohto roka chce svoju technológiu firma začať ponúkať aspoň v betaverzii v New Yorku, San Franciscu a Las Vegas, pričom by ho rada postupne rozšírila do 30 ďalších (amerických) miest.

Aj podobné infraštrukturálne technológie raz pomôžu autonómnym taxíkom a efektívnejšej organizácii dopravy. Ostatne podľa nedávnej analýzy by plne autonómna doprava len v New Yorku bola natoľko efektívna, že by bola v meste potreba len polovica vozidiel - síce za cenu zdieľania. To je dnes síce nereálne, ale kto vie, akým smerom sa individuálna automobilová doprava posunie počas niekoľkých ďalších desiatok rokov.

Ostatne aj stratégovia veľkých európskych automobiliek počítajú s tým, že samoriadený automobil zmení pohľad na vlastníctvo vozidla a oveľa rozšírenejším spôsobom bude individuálna automobilová doprava ako služba. Laicky povedané, keď budete potrebovať auto, nejaké erárne k vám jednoducho samo príde. A čím lepšie predplatné budete mať, tým čistejšie a vybavenejšie bude.

Zdroj: CNC