Čím budú vynikať vojenské lietadlá v nasledujúcich dekádach? Boeing tvrdí, že extrémnou rýchlosťou.

​Boeing predstavil unikátny koncept hypersonického lietadla. Má za úlohu naznačiť, ako budú vyzerať jeho armádne stroje o päťdesiat rokov. Konštruktéri veria, že budúcnosť prinesie najmä možnosť lietať rýchlosťami, ktoré s dnešnou technológiou považujeme za nepredstaviteľné.

Koľko machov?

Hypersonická rýchlosť je taká, ktorá prekoná aspoň päťnásobok rýchlosti zvuku - teda leteckým jazykom povedané mach 5. Rýchlosť zvuku sa síce líši v závislosti od nadmorskej výšky a teploty, všeobecne sa ale dá odhadnúť na 1225 kilometrov za hodinu. Hypersonický stroj teda musí lietať rýchlosťou najmenej 6125 kilometrov za hodinu. Takýmto tempom by obkrúžil zemeguľu za dve hodiny a pár minút. Súčasné vojenské stroje dosahujú len rýchlosť, ktorá sa prezýva supersonická. Do tohto označenia spadá akákoľvek rýchlosť medzi 1,2 a 5 mach.

Boeing na dva pohony

Beoign budúcnosti využije na dosiahnutie hypersonickej rýchlosti kombináciu niekoľkých pohonov. Najprv naštartuje klasický prúdový motor, s ktorým dosiahne rýchlosť mach 3. Potom sa aktivuje náporový motor, ktorý stroj popoženie ešte ďalej. To pre konštruktérov znamená obrovské množstvo súčiastok, ktoré sa môžu pokaziť. Pohon navyše musí byť postavený z vysoko odolných žiaruvzdorných materiálov. Lietadlo musí byť schopné okrem bláznivého letu tiež bezpečne pristáť a v neposlednom rade je potrebné, aby prúdový motor dokázal v prípade, že zhasne, znovu naštartovať v extrémnych rýchlostiach.

X-43 bol prvý výsledok hypersonických experimentov Boeingu. X-43 bol prvý výsledok hypersonických experimentov Boeingu. Zdroj: NASA

Pôjde to rýchlejšie?

Maximálna letová rýchlosť platí za oblasť, v ktorej letectvo pomerne skoro narazilo na svoje technické a fyzikálne limity. Napríklad súčasná americká stíhačka F-35 Lightning II dokáže lietať maximálnou rýchlosťou 1930 kilometrov za hodinu. To neznie zle, že? Pokiaľ sa ale pozrieme na stíhačku F-100 Super Sabre, ktorá patrila medzi špičku v polovici minulého storočia, zistíme, že už vtedy dosiahla až 1390 kilometrov za hodinu. Vzhľadom na to, že vývoj oboch strojov delí päťdesiat rokov, to zrovna priepastný rozdiel nie je.

Hypersonické preteky

Boeing verí, že práve rozvoj technológií v posledných rokoch konečne umožní rozvoj hypersonických stíhačiek a prieskumných lietadiel. A že vzduch ovládne nie ten, ktorý má účinnejšie zbrane, ale dynamickejšie motory. Nie je v tom sám: Vlastný hypersonický pohon vyvíja aj Aerojet Rocketdyne, ktorý konštruuje motory pre americké raketoplány, ďalej výrobca družíc, rakiet a zbraní Orbital ATK a nakoniec aj ďalší letecký gigant Lockheed Martin.

Z Pekingu do New Yorku za dve hodiny: Čína plánuje výrobu nového hypersonického lietadla

Hypersonické lietadlo I-Plane by malo dosiahnuť rýchlosť až 9000 km / h.

Zdroj: CNC