Pre niekoho skvelý spôsob, ako si prilepšiť popri práci, pre iného živobytie. A pre mnohých, žiaľ, totálne fiasko. Dnes už si vlastný e-shop dokáže vytvoriť takmer každý, bolo by však chybou očakávať, že sa zákazníci pohrnú len tak. Ak chcete mať úspešný e-shop, bude si to vyžadovať určitú snahu.

Len na Slovensku bolo v roku 2017 aktívnych okolo 10 000 e-shopov (a tento počet stále stúpa), konkurencia je teda značne vysoká. Ako vyniknúť? Ako prilákať návštevníkov a urobiť z nich platiacich zákazníkov?
Pozrite si naše tipy:

1. Hodnotenia produktu

Podľa čoho si vyberáte, aký produkt kúpite? Oficiálny text predajcu? Niektorým to môže stačiť. Veľa z nás však takýmto informáciám nedôveruje. Oveľa viac nás zaujíma, čo si o tomto produkte myslia ostatní. Vyskúšali ho? Funguje dobre? Darmo bude výrobca tvrdiť, že jeho vysávač je to najlepšie, čo vás kedy v živote mohlo stretnúť, keď vám suseda povie, že je to hlučný šmejd, ktorý si neporadí ani s omrvinkami od chleba.

Umožnite zákazníkom vyjadriť sa k vašim produktom, pridá vám to na dôveryhodnosti a zvýši to vaše predaje. Netreba mať strach ani z negatívnych ohlasov – sú pre vás dôležitou spätnou väzbou. V prípade, že je produkt zlý, zrejme s ním nebudete chcieť strácať čas a neprestajne riešiť reklamácie – stiahnete ho teda z ponuky a nahradíte iným.

Ak ešte váhate, tu je niekoľko zaujímavých štatistík:

-Vďaka recenziám môže predaj stúpnuť priemerne o 18 %.
-63 % zákazníkov uprednostňuje stránky, ktoré ponúkajú recenzie.
-Hodnotenie spotrebiteľov je takmer 12-krát dôveryhodnejšie, ako opis výrobcu.
-88 % zákazníkov dôveruje online recenziám rovnako, ako osobnému odporúčaniu.
-72 % zákazníkov hovorí, že vďaka pozitívnym ohlasom dôverujú obchodníkovi viac.

Zdroj: noviny.sk

​2. Kvalitné obrázky

Kupovať mačku vo vreci? To ťažko. Predtým, než sa rozhodneme investovať svoje peniaze do kúpy, potrebujeme si daný produkt poriadne poprezerať. A to rovno z niekoľkých uhlov!

Dobré fotografie sú základ. Dnes už si ich dokážete zaobstarať behom niekoľkých sekúnd – často vám na to postačí aj kamera vo vašom smartfóne. Foťte vždy za dostatku svetla, vyskúšajte rôzne uhly, režimy snímania, pohrajte sa s aranžmánom (dajte si pozor, čo sa nachádza v pozadí!). Ukážte zákazníkom, ako môžu váš produkt využívať v bežnom živote – nafoťte ho v akcii, tieto fotografie zvyknú byť najcennejšie. V závere použite program na úpravu fotografií a pohrajte sa s jasom, kontrastom, farbami – pokojne vyskúšajte niektorý z prednastavených filtrov (ale neprežeňte to). S dobrými fotografiami budete pôsobiť profesionálnejšie.

3. Jednoduchá platba

Poslednou zastávkou každého kúpychtivého zákazníka na vašej web-stránke je pokladňa. Určite nechcete, aby si to človek v poslednej chvíli (práve keď ide do tuhého!) rozmyslel...

Preto mu túto chvíľu uľahčite, ako sa len dá:

- Ponúknite niekoľko možností platby
- Nenúťte ľudí registrovať sa
- Dbajte na to, aby dizajn pokladne ladil s celkovým dizajnom stránky (rovnaké fonty, farby...)
- Vyhnite sa presmerovaniu zákazníkov na iné stránky
- Akékoľvek chyby by mali byť ľahko napraviteľné (ak napríklad zákazník zabudne niečo vyplniť, nenúťte ho absolvovať celý proces vypĺňania od začiatku)
- Nepýtajte si informácie, ktoré v skutočnosti nepotrebujete
- Uistite ľudí, že vlastníte bezpečnostné certifikáty
- Minimalizujte akékoľvek možné rozptyľovanie
- Majte jasné výzvy k akcii (calls-to-action)

Zdroj: noviny.sk

4. Rýchle načítavanie web-stránky

Trpezlivosť možno prináša ruže, nie však zákazníkov. Za aký čas sa návštevníkom vaša stránka načíta a ako plynulé je brázdenie jej podstránok? Vedzte, že rolu zohráva každá sekunda. A ak prejdú štyri a stránka je stále v nedohľadne, návštevník jednoducho odchádza.

Rýchlosť načítavania webovej stránky pritom nesúvisí výhradne s rýchlosťou internetového pripojenia. Dôležitá je aj veľkosť použitých súborov, ako sú napríklad obrázky. Ak ich je priveľa, alebo neprešli kompresiou, stránka sa načíta pomaly. Preto obrázky pred publikovaním vždy optimalizujte! Môžete na to použiť napríklad Gimp, ktorý je zdarma.

Rýchlosť načítavania webovej stránky ovplyvní aj (chýbajúce) ukladanie do medzipamäte (cache), či používanie externých skriptov, ako sú Facebook boxy, Google fonty, špeciálne ikony, alebo externý systém na komentovanie.

Je všeobecne známe, že pomalé stránky predávajú menej – nemajú ich radi ani ľudia, ani vyhľadávače, čo môže mať pre e-shop fatálne následky. Preto tento bod rozhodne nepodceňte!

5. Kvalitný dizajn

Štatistika hovorí, že až 42 % zákazníkov si svoj názor na e-shop vytvára na základe celkového dizajnu webovej stránky. Ak sa im nepáči po estetickej stránke, 52 % z nich sa už nevráti.

Internetový obchod s profesionálnym dizajnom má preto oveľa väčšie šance na úspech. Pridá vám na dôveryhodnosti a umožní vám budovať jedinečný imidž vašej značky.

6. Súvisiace produkty

Zvýšiť vaše predaje môže aj niekoľko efektívnych marketingových techník, medzi ktoré patrí napríklad up-selling a cross-selling. V rámci up-sellingu zákazníkovi ponúkate alternatívny produkt vo vyššej cenovej kategórii, cross-selling sa zasa stará o to, aby si zákazník kúpil aj ďalšie, s jeho kúpou súvisiace, produkty.

Ak si teda zákazník plánuje kúpiť fotoaparát, počas prezerania konkrétneho modelu mu ukážete aj iný, s „vychytanejšími“ funkciami (a tým pádom aj s vyššou cenou). V závere nezabudnete podotknúť, že je dobré zaobstarať si k danému fotoaparátu aj pamäťovú kartu, odolnú brašňu, stojan, popruh, objektív, či iné príslušenstvo.

Toto je vaša jedinečná príležitosť ukázať návštevníkom aj také produkty, ktoré by bežne na stránke nemuseli hľadať. Nikdy to však nerobte na záverečnej stránke s pokladňou! Ako sme už písali vyššie, vo chvíli, keď je človek pripravený platiť, netreba ho ničím ďalším príliš vyrušovať.

7. Jednoduchá navigácia

Určite nechcete, aby návštevník na vašej stránke zúfalo blúdil a tipoval, kam ste asi tak ukryli ten nešťastný produkt, ktorý si zamýšľal kúpiť. Čokoľvek u vás človek hľadá, mal by nájsť do troch kliknutí.

Dajte si preto záležať na efektívne navrhnutých kategóriách, filtroch a vyhľadávacom systéme – mnohým to uľahčí prácu a spríjemní pobyt na vašej webovej stránke.

8. Skvelé texty

Vaše texty sú vašou predajnou silou. Ak sú dobre navrhnuté, dokážu ľuďom otvárať peňaženky. Zvážte služby copywritera, alebo si texty vytvorte sami, inšpirujúc sa nasledovnými odporúčaniami:

- Zamerajte sa na benefity – čo prináša tento produkt zákazníkom?
- Používajte jednoduché slová a vyhnite sa žargónu
- Píšte krátke vety, zlepšíte tak čitateľnosť textu
- Odhaľte motiváciu ľudí kúpiť si daný produkt
- Píšte tak, ako by ste komunikovali pri bežnej konverzácii
- Nájdite svoj jedinečný štýl a odlíšte sa od konkurencie

Zdroj: noviny.sk

​9. Fantastická zákaznícka podpora

Nech sa snažíte akokoľvek, vždy sa môže niečo pokaziť. Či už ide o samotný produkt, problémy so serverom, alebo s dodaním tovaru – takéto veci sa vždy diali, dejú a budú diať. Pripravte sa na to.

Čo odporučiť v tomto prípade?

-Udržiavajte neprestajný kontakt so zákazníkom (žiadne záhadné odmlčanie sa)
-Buďte osobný - budujte vzťah, zákazník je v prvom rade človek
-Majte na stránke detailne vypracovanú sekciu FAQ (najčastejšie kladených otázok)

To, ako sa vysporiadate s prípadnou nespokojnosťou zákazníkov, môže byť kľúčom aj pre vaše budúce obchody. Nezabúdajte, že konkurencia je veľká a prejsť k inej značke dnes nie je problém. Navyše sa vďaka sociálnym médiám môžu negatívne recenzie šíriť do sveta naozaj závratnou rýchlosťou. Preto stále platí – náš zákazník, náš pán. A niekedy je rozhodne lepšie ustúpiť.

Zdroj: noviny.sk