Prvýkrát k oblohe vzlietol pred 48 rokmi a odštartoval tým revolúciu v letectve. Reč je o Boeingu 747, ktorý vďaka svojej dlhoročnej dominancii medzi lietadlami dostal prezývku "kráľovná nebies". Teraz sa ale éra Jumbo Jetu chýli ku koncu.

Aerolinky preferujú menšie, dvojmotorové lietadlá, ktoré ľahšie naplnia. V zákazkovej knihe Boeingu už tak zostáva len niekoľko posledných objednávok tohto ikonického lietadla.

EVA Air, Delta Airlines, United Airlines alebo Air France. Všetky tieto spoločnosti majú jedno spoločné. Posledné Jumbo Jety vo farbách týchto aeroliniek už buď nadobro pristáli, alebo ich tento osud v blízkej budúcnosti čaká.

Napríklad Delta Airlines nahrádza ikonické stroje Airbusmi a350-900. EVA Air pre zmenu zvolila Boeingy 777-300ER. Hoci v oboch prípadoch ide o lietadlá s menšou kapacitou než dosluhujúca 747, ktorej prevádzka je o poznanie ekonomickejšia. Nižší počet sedadiel navyše znamená menší problém s plným obsadením stroja. Tieto úsporné lietadlá tak na rozdiel od Jumbo Jetu môžu byť nasadzované aj na menej vyťažené linky.

Koniec lietadla s typickým "hrbom" neodvrátilo ani predstavenie modelu 747-8, ktorý mal konkurovať Airbusu a380, ktorý ponúkal ešte väčšiu kapacitu. Ani európskemu výrobcovi sa ale nedarí zbierať ďalšie objednávky. Nedávno Airbus oznámil, že zníži produkciu svojej vlakovej lode na 12 lietadiel ročne. To by ale nebolo možné bez spoločnosti Emirates, ktorá prevádzkuje asi polovicu zo všetkých vyrobených Airbusov a380.

Na rozdiel od európskeho rivala ale Boeing ponúka tiež nákladnú verziu svojho najväčšieho modelu, ktorá jeho produkciu momentálne drží nad vodou. Napríklad spoločnosť UPS si nedávno objednala 14 týchto lietadiel. Viac prevádzkovateľov ale svoje objednávky zrušilo. Tohtoročná bilancia dopytu po Boeingu 747-8 je tým pádom mínus päť.

Nie nadarmo sa hovorí, že jedným z hlavných faktorov, ktoré lietanie naozaj sprístupnilo masám, je Boeing 747. Lietadlo, ktoré poňalo až dvojnásobok cestujúcich, totiž umožnilo aerolinkám výrazne znížiť ceny leteniek. Teraz už je ale prevádzka Jumba naopak opäť neekonomická. Výhodnejšia je pre aerolinky prevádzka menších dvojmotorových lietadiel ako je Boeing 777 alebo Airbus a350. Vďaka konštrukcii z uhlíkových kompozitov a úsporných motorov dokážu byť tieto stroje ekonomicky efektívne aj na veľmi dlhých trasách, ktoré boli v minulosti doménou práve Boeingu 747.

Na postupnom konci štvormotorových lietadiel sa podpisuje ešte jeden faktor. Zatiaľ čo v minulosti sa v letectve presadzoval takzvaný hub-and-spoke model, kedy sú pasažieri prepravovaní s prestupmi medzi vyťaženými tranzitnými bodmi, medzi ktorými zaisťovali prepravu práve obrie lietadlá, budúcnosť letectva patrí priamym letom (point to point). Tie umožnil práve nástup efektívnych dvojmotorových lietadiel ako je Boeing 787 alebo Airbus a350, ktoré môžu obsluhovať aj vzdialenejšíe body s menším dopytom.

Zdroj: CNC
Tagy: