Cestovanie budúcnosti, v ktorej sa ľudia budú prepravovať v špeciálnych kapsulách vnútri potrubia rýchlosťou cez 1200 kilometrov za hodinu, včera prvýkrát otestovala americká spoločnosť Hyperloop One.

Koncept, ktorý navrhol vizionárom Elon Musk počíta s využitím stlačeného vzduchu a magnetizmu a spojiť by v prvej fáze mal americké mestá Los Angeles a San Francisco.

Dopravný systém Hyperloop má prepravovať ľudí, ale napríklad aj autá, v hliníkových moduloch v dvoch oceľových potrubiach spojených do slučky v tvare čísla osem. V potrubí, kam budú vystrelené stlačeným vzduchom, sa budú vznášať na vzduchovom vankúši poháňané lineárnymi magnetickými urýchľovačmi. Pre redukciu odporu vzduchu má byť vnútri nižší tlak.

"Hyperloop je skutočný a vzniká práve teraz," povedal pred skúškou médiám šéf spoločnosti Rob Lloyd.

Test úspešný

Test spočíval vo vyslaní kovových saní poháňaných zmieneným lineárnym urýchľovačom po skúšobnej asi stometrovej dráhe, ktorú podľa plánu prešla za dve sekundy rýchlosťou takmer 200 kilometrov za hodinu. Miesto bŕzd použili konštruktéri hromadu piesku, do ktorej sane narazili. Zariadenie zrýchlilo z nuly na sto míľ za hodinu (160 kilometrov za hodinu) za 1,1 sekundy.

Ak by spomínané testovacie zariadenie bolo lepšie aerodynamicky upravené a pohybovalo sa v nízkotlakovom potrubí, dokázalo by so súčasným pohonom vyvinúť rýchlosť cez 1100 kilometrov za hodinu.

Koncept majiteľa spoločností Tesla a SpaceX Muska sa snaží uviesť do života hneď niekoľko spoločností. Celkové investície nemajú prekročiť náklady na supervlak, ktorého zavedenie je v Kalifornii tiež plánované.

Zdroj: CNC / auto.cz

Lacnejšie?

Musk pred tromi rokmi uviedol, že by stavba potrubia na pilieroch pozdĺž medzištátnej diaľnice I-5 spájajúcej obe kalifornské mestá nemala vyjsť na viac ako šesť miliárd dolárov, čo je zhruba desatina očakávanej čiastky na stavbu trate pre supervlak. Experti však označujú tieto odhady za úplne nereálne a očakávajú oveľa vyššie výdavky.

"Chceme zredukovať náklady tak, aby dosiahli maximálne dve tretiny ceny systému rýchlovlakov a pritom ponúknuť trojnásobnú rýchlosť," oznámil Lloyd.

Firma v utorok uviedla, že ukončila v poradí druhú investičnú fázu, ktorá vyšla na 80 miliónov. Počas nej vybudovala skúšobné centrum a výrazne zvýšila počet zamestnaných technikov, ktorí pracujú na vývoji materiálov pre kapsule a potrubí.

Pozrite si galériu

Zdroj: CNC