Čo je prvé u civilizovaného kultúrneho človeka zo Západu, ktorý sa ubytuje v hoteli a vstúpi do svojej izby? Správne, pozrie si, čo všetko je v kúpeľni zadarmo. A aj keď sa zdá, že v rámci boja proti plastovým odpadom, z ponúk hotelov pomaly miznú malé fľaše šampónov a sprchových gélov, v nejakej podobe ich tam nájdete stále. Plus mydlo, telové mlieko, vlasový kondicionér, britva, všelijaké krémy, s pribúdajúcimi hviezdičkami sa sortiment rozširuje.

Niečo ale v ponuke kúpeľní hotelov stále chýba a z hľadiska hygieny je to dosť podstatná položka: zubná pasta.

Ak sa nad tým lepšie zamyslíte, je to trochu nepochopiteľné, koniec koncov, bez kondicionéra na vlasy sa pár dní zaobídete, ale vzdať sa umývania zubov, sa naozaj nepatrí.

Prečo v hoteloch túto vymoženosť nenájdete?

Magazín Slate riešil pred niekoľkými rokmi túto záhadu v mimoriadne dôkladnom a zábavnom článku a vyhľadal 18 veľkých hotelových reťazcov a kľúčových hráčov odvetvia výroby hotelového príslušenstva. Za problémom nedostatku zubnej pasty stojí divný dôvod.

Najprv si to ujasníme: nie je pravda, že v žiadnej z hotelových kúpeľní nie je zubná pasta, napríklad v Ázii sú v hoteloch nad strednou kategóriou úplne bežné, ale zriedka sa vyskytuje na západe (napríklad v sieti Hyatt). A môžu vám ju dať prakticky všade, ak zavoláte recepčnú, a dokonca ani za ňu nebude žiadať peniaze. (Existuje totiž teória, že neštandardné vybavenie si vyžaduje, aby si ho hosť vyžiadal osobitne, čo predpokladá určité všimné. Podľa analýzy magazínu Slate je táto teória v tomto prípade úplne neopodstatnená.)

Jedným z hlavných dôvodov je, že hostia jednoducho nechcú grátis zubnú pastu. Hotely pravidelne posudzujú potreby svojich hostí a podľa veľkých reťazcov túto požiadavku uspokojujú len zriedka. Môže to súvisieť so skutočnosťou, že ľudia sú pri zubných pastách zvyčajne verný konkrétnej značke a používajú niečo, čo sa im časom osvedčilo a chutí im a / alebo im ju odporučil zubný lekár. A hotely nechcú míňať peniaze na niečo, po čom nie je masový dopyt a aj tak by neuhádli, akú zubnú pastu hosť rád používa.

Zdroj: Shutterstock

​Ak už je reč o výdavkoch, je to ďalší z dôvodov, pretože zubná pasta je pomerne drahá a pri rovnakom množstve, stojí oveľa viac ako napríklad mydlo alebo sprchový gél. Zároveň je ironické, že nie je dosť drahá na to, aby sa s ňou mohli pýšiť. Presnejšie povedané, neexistujú žiadne známe luxusné značky ako bežné toaletné potreby, zubné pasty nemajú svoj Rolls Royce ani Ferrari. Hlavným účelom bezplatných hygienických doplnkov v hotelových kúpeľniach je vytvoriť pocit luxusu. Zubná pasta sa nachádza v hlúpej pozícii, keďže pre lacný hotel je drahou položkou a pre viachviezdičkový hotel nie príliš luxusným artiklom, ktorý by vyložili na poličky kúpeľní.

Tretím a možno najbanálnejším dôvodom je, že hotely to jednoducho nie sú nútené robiť. Hodnotenie kvality hotelov (počet hviezdičiek) je dané komplexným súborom kritérií, všetky služby a extra bonusy majú svoju bodovú hodnotu a v každej kategórii sa musí nazbierať dostatočný počet bodov. Hodnotenie je pre hotel veľmi dôležité, pretože v podstate určuje, koľko môže žiadať za svoje izby. Napríklad, mini bar je takmer v každej hotelovej izbe, pretože za neho dostane veľa bodov (koľko hostí z neho konzumuje, je iná otázka). Preto sú tak rozšírené uvítacie kvetiny alebo čokoláda položená na vankúši.

Asi je to už jasné: zubná pasta v týchto kritériách nie je zahrnutá, takže za ňu hotel nedostáva body navyše. Preto sa o ňu ani veľmi nesnažia.