Bratwursthotel: V Nemecku majú ubytovanie spojené s údeninami
Bratwursthotel, nachádzajúci sa v mestečku ležiacom asi 40 minút jazdy od bavorského Norimbergu, priťahuje hostí z celej Európy aj odinakiaľ od minuloročného septembra, kedy ho tento štyridsiatnik otvoril. Kamenný dom so zelenými okenicami ponúka sedem izieb a dve konferenčné miestnosti pre tých, ktorí milujú klobásy, a pre turistov vyhľadávajúcich miestny kolorit.
Boj proti veľkoobchodom
Za excentrickou myšlienkou Clausa Böbela stojí snaha zachovať pri živote miestne mäsiarstvo a údenárstvo, symbolickú inštitúciu tvoriacu súčasť Mittelstandu, siete malých a stredných podnikov, ktoré stáli za slávou nemeckej ekonomiky. V súčasnosti mnoho malých provinčných obchodov sťažka prežíva v konkurencii nízkych cien veľkoobchodov. K tomu navyše v dôsledku opakovaných potravinových škandálov poklesla spotreba mäsa.
Počet údenárstiev sa v roku 2017 znížil na 12 300. V tom toku zatvorili 1100 obchodov. Údenári často nenachádzajú nástupcov, keď chcú odísť do dôchodku, alebo ich rozdrtia supermarkety. "Chcem dokázať, že malé podniky ako ten môj môžu prežiť, keď majú inteligentné nápady," vysvetľuje 48-ročný Claus Böbel sediaci na taburetke napodobňujúcej konzervu s klobásami.
Spotreba mäsa klesá
"Mám rád život na vidieku, nechcem odtiaľto odísť, ale naopak sem do Rittersbachu prilákať zákazníkov," hovorí. Mestečkomá 300 obyvateľov a Böbelova rodina vyrába a predáva klobásy v tomto kúre Nemecka od 19. storočia. Avšak tradícia veľkých rodinných hostín a klobások grilovaných na záhrade sa pomaly vytráca. Nemci, povestní veľkí jedáci mäsa, menia svoje stravovacie návyky. Spotreba mäsa od roku 1991 klesla o osem percent.
Pozrite si galériu
Výdavky nemeckých domácností na nákup potravín sa síce trošku zvýšili, napriek tomu teraz tvoria len 10,6 percenta všetkých ich výdavkov, zatiaľ čo u Francúzov je to 13,2 percenta a u Talianov 14,2 percenta. Podľa Jörga Ruckriegela z miestneho úradu pre turistiku môže klobásový hotel klesajúcu tendenciu zvrátiť. "Malí mäsiari a údenári, ktorí si svoje výrobky produkujú sami, tvoria veľkú časť miestneho kultúrneho dedičstva," zdôrazňuje.
Ako doma
Hostia klobásového hotela sa tu cítia ako doma. "Vrátim sa do Nigérie a budem vedieť vyrábať klobásy," vyhlasuje nadšene turistka Jovina Sperling v hotelovej knihe. "Naše mestečko sa tak preslávi, ľudia sem prichádzajú z celého sveta," pridáva sa miestna lekárnička Stephanie Volker, ktorá sa v hoteli zastavila na obed.
So svojou dodávkou, zelenou rovnako ako okenice a fasáda jeho hotela, rozváža Claus Böbel svoje špeciality úzkymi uličkami mestečka priamo do domu. Založil tiež internetové stránky, kde oslovuje milovníkov klobások z okolia rovnako ako z Havaja alebo Jamajky. Vnútorná dekorácia jeho hotela je bohatá: vešiak v podobe mäsiarskych nožov, veľké prasatá na dverách toaliet, ale tiež mydlá v podobe klobásy.
Klobásy z hovädzieho pre židov a moslimov
Židovským či moslimským hosťom, ktorí nejedia bravčové, ponúka hoteliér klobásy z hovädzieho mäsa. "Klobásy nás Nemcov preslávili rovnako ako pivo. Pokiaľ je to to, čo turisti vyhľadávajú, prečo by sme im to neponúkli?," pýta sa.
Týchto päť hotelov si okamžite zamilujete
Stáva sa, že ak cestujete po svete, ostanete v niektorom z hotelov dlhšie, pretože si zamilujete jeho atmosféru, podobu alebo komfort. Vybrali sme pre vás päť hotelov od Islandu po Macao, z ktorých by sme sa odhlasovali len s ťažkým srdcom.