Čo je v Barcelone atrakcia, bude v Göteborgu čoskoro forma verejnej dopravy

Keď hovoríme o elektrických autách, ktoré predstavujú budúcnosť, dosť podceňujeme technologický pokrok. Budeme vôbec o tridsať či štyridsať rokov používať autá? Nebolo by logickejšie preniesť pozemnú dopravu do vzduchu a obchádzať električky zhora a nielen sprava či zľava?

Rečnícka otázka, ale nie celkom bezdôvodná. To, čo sa pred pár rokmi javilo ako futuristický sen, klope dnes vo Švédsku na dvere. Zdá sa, že do roku 2021 postavia v Göteborgu prvú lanovku, ktorá spojí staré mesto so severnou časťou mesta.

Zdroj: UNS

​​Mesto založené v roku 1621 pri ústí rieky Göta älv má pomerne dlhú históriu. Najrušnejšie švédske prístavné mesto bolo vďaka svojim obchodným vzťahom vždy motorom regiónu. Do roku 2021 pri príležitosti 400. výročia založenia mesta, sa mestská správa rozhodla zreformovať systém verejnej dopravy: naplánovala lanovku, ktorá bude prechádzať celým mestom, s viacerými zastávkami, ktoré bude využívať široká verejnosť a nielen turisti.

​Pre realizáciu systému spájajúceho staré mesto so severnou časťou mesta vybrali projekt holandskej spoločnosti UNStudio, ktorý okrem skrátenia času cesty medzi dvoma miestami v meste prináša aj vizuálny zážitok a zároveň minimalizuje vplyv na dopravnú situáciu v meste.

"Konštrukcia lanovky má podobnú asymetriu a pohyb ako lodné žeriavy, ktoré celý deň prevážajú náklad. Projekt v sebe spája významnú industriálnu históriu mesta a perspektívnu budúcnosť,"

povedal Ben van Berkel, zakladateľ UNStudio.

Zdroj: Unsplash

​Od výstavby metra v Štokholme v roku 1930 ide o prvú novú formu verejnej dopravy. Šesť veží, ktoré sú výsledkom  serióznych inžinierskych prác, je navrhnutých s maximálnou presnosťou: spoja celkom trojkilometrovú trasu so štyrmi zastávkami nad mestom. Sieť, okrem toho, že spojí južnú a severnú časť mesta nad riekou Göta älv, poskytne výhľad na mesto z úplne novej perspektívy.

Veže vďaka svojej otvorenej konštrukcii nebudú zasahovať do pozemnej dopravy a okolo každej stavby budú vybudované  parky a pod vežami promenády. Navyše na najvyššej betónovej stavbe pripomínajúcej umelecké dielo je naplánované veľká terasa, ktorá by zároveň slúžila ako vyhliadkové miesto.

Zdroj: plompmozes

​Neodmysliteľná udržateľnosť

Súčasným trendom je, že projekty sú často označované za „udržateľné“ či „zelené“, ale bolo by chybou, keby sme práve Švédov obviňovali z toho, že ich stavba bude ekologická len na efekt. Projektový tím venoval zvláštnu pozornosť výberu materiálov a tiež každodennej prevádzke projektu. Veže budú vyrobené zo špeciálneho trvanlivého betónu, veľké plochy zastávok budú pokryté machom, ktorý bude fungovať ako prirodzený vzduchový filter absorbujúci veľkú časť mestského smogu. Na ich strechách budú umiestnené solárne panely, ktoré poskytnú staniciam teplo a energiu.

Pozrite si galériu

​​Každá zastávka je vyrobená s jedinečným dizajnom, prispôsobeným okoliu. Steny a stropy budú obložené drevom a strešné okná poskytnú prirodzené svetlo, čo minimalizuje potrebu umelého osvetlenia cez deň.

Okrem toho, že projekt považujeme za skvelý nápad, ktorý premýšľa mimo zabehnutých noriem, zaujíma nás ako sa táto nová forma verejnej dopravy adaptuje moderným potrebám. Podobné lanovky, či už v Rio de Janeiro alebo Barcelone, majú skôr turistický, vyhliadkový charakter, než alternatívnu flexibilnú a rýchlu dopravnú funkciu.

Zdroj: plompmozes

Celý projekt, ktorý má byť hotový v roku 2021 určite pozdvihne turistický ruch aj tak živého Göteborgu a to jedinečným ekologickým a škandinávskym spôsobom.