V Baltimore je všetko inak. Mesto bolo najzápadnejším prístavom Spojených štátov a kolískou železničnej dopravy.

"Do Baltimoru som cestoval služobne. Mal som šťastie, že môj hotel bol len niekoľko blokov od najväčšieho amerického železničného múzea Balitmore&Ohio Railroad Museum. To v Spojených štátoch nie je vôbec bežné, lebo väčšina múzeí sa nachádza niekoľko desiatok míľ od centier veľkomiest," spomína vášnivý cestovateľ Eugen Takács.

Dodnes je Baltimore ako mesto verné koľajovej doprave. Má jednu pomerne dlhú električkovú trať, ktorá spája letisko so stanicou Pennsylvania a pokračuje asi 15 kilometrov do jedného z nákupných centier. V meste majú aj metro. V strede mesta sa nachádza i bývalý prístav, ktorý vyhľadávajú práve turisti.

​V rovnakej časti mesta sú aj dva obrovské štadióny, kde hrávajú baseball a americký futbal a každý týždeň sa na hráčov chodia pozerať státisíce divákov.

Rotunda s točňou

Železničné múzeum sa nachádza na pôvodnom území obrovského depa železnice Baltimore&Ohio s obrovskou zakrytou rotundou a v strede je točňa. "Na prvý pohľad vyzerá múzeum veľmi usporiadane, pred rotundou v parku sú obrovské lokomotívy a každý exponát má svoje označenie," približuje cestovateľ.

"V parku sa nachádzala aj obrovská parná lokomotíva radu 1309, ktorá má zaujímavú históriu. Bola postavená po druhej svetovej vojne, ale podľa plánov z roku 1920. Čiže zadný parný stroj slúžil na čerstvú paru a predný na tú použitú. Túto technológiu v 50. rokoch prekonali a svetoznáme americké giganty ako Big Boy či Challenger v tých časoch používali už výhradne čerstvú, prehriatu paru v oboch blokoch pohonných zariadení," vysvetľuje Eugen Takács.

​Vnútri v rotunde sa nachádzajú ďalšie unikáty železničnej histórie. K vstupenke dávajú aj brožúru so základnými údajmi, kde sa aká mašina nachádza.

"Vo vstupnej hale je zachovaný základný kameň amerických železníc z roku 1928. Pôvodne ho položili asi päť kilometrov od múzea, neskôr premiestnili do múzea," hovorí Eugen Takács.

Baltimore & Ohio bola prvou komerčnou železnicou v Novom svete. Jednoduché to ale nemala. "Jeden zakladateľ odstúpil preto, lebo jeho statky neboli na vytýčenej trati, druhý zase preto, lebo železnica jeho statky rozdelila. Medzi prominentmi zakladajúcej ceremónie bol aj vtedy posledný žijúci signatár americkej charty nezávislosti Charles Caroll of Carollton," hovorí cestovateľ.

Začiatky bývajú ťažké

Okolie Baltimoru je pomerne členité. Preto menej ako trojkilometrová železnica potrebovala niekoľko mostov. So skúšobnou prevádzkou začali aj napriek mnohým prekážkam už v roku 1928. "Najprv vyzvali obyvateľov na konštrukciu vhodných vozidiel na prekonanie vzdialenosti medzi koncovými bodmi železnice. Takže nechýbali ani vozidlá ťahané psami a zapojili sa aj námorníci, ktorí postavili stroj poháňaný vetrom. Prvú 6-minútovú jazdu s vozidlom ťahaným koňmi pod taktovkou majiteľov B&O železnice vyskúšali až v roku 1930. O niekoľko dní neskôr trať otvorili aj pre verejnosť a za 9 centov si miestni mohli vyskúšať železničnú prepravu," vysvetľuje.

​Baltimore&Ohio bola prvá železnica v Spojených štátoch, ktorá zarábala peniaze svojím majiteľom. "Ešte v roku 1830 v miestnych dielňach postavili aj prvú parnú lokomotívu, ktorá neskôr dostala prezývku Tom Thumb, a jej konštruktérom bol Peter Cooper. Lokomotíva dosiahla rýchlosť 12 až 14 míľ za hodinu a získala rovnaké postavenie za oceánom, ako u nás Stephensonova Rocket. V roku 1835 trať B&O dorazila do 70 kilometrov vzdialeného hlavného mesta Washington D.C. Vtedy vlaky ťahali už pozoruhodné lokomotívy Grashoppers a vagóny boli už štvorosové. Jedna lokomotíva Grashoppers z roku 1832 je zachovaná a vystavená v múzeu," približuje Eugen Takács.

V roku 1884 postavili aj predchodcu dnešnej rotundy, ktorú už v roku 1953 vedenie B&O previedlo na muzeálne účely. Projekt ale v roku 1958 stroskotal a B&O musela odstúpiť od financovania projektu. V roku 1964 sa podarilo prevádzku múzea obnoviť, medzičasom ale niektoré budovy zhoreli. Po desiatich rokoch múzeum zavreli pre rekonštrukciu. Znovu ho otvorili pri príležitosti 200. výročia založenia Spojených štátov v roku 1976.

Vyhľadávané miesto

Múzeum sa nachádza na developermi vyhľadávanom území. Stavitelia nákupných stredísk časom dosiahli, aby ďalšie budovy bývalého depa zbúrali a na ruinách postavili obchodné domy. V jednom z nich je dnes napríklad obrovský blší trh.

Múzeum sa medzičasom dostalo do Smithonian nadácie. Tá sa stará najmä o historicky cenné pamiatky naprieč Spojenými štátmi, čo múzeu pomohlo. "Múzeum veľmi rýchlo rozvíjalo svoju činnosť takmer na celé územie USA a takto získalo vynikajúce meno medzi historikmi, milovníkmi železníc ako aj medzi radovým obyvateľstvom. Vtedy nastala ďalšia katastrofa, v roku 2003 napadlo obrovské množstvo snehu, ktorému stará strecha rotundy nezvládla, prepadla na cenné exponáty múzea a zničila tak nielen prácu stovky dobrovoľníkov, ale aj stovku cenných exponátov," hovorí cestovateľ.

​A začalo sa odznovu. "Najprv postavili jednu úplne novú dielňu na renováciu exponátov a potom aj úplne novú modernú rotundu presne podľa pôvodných plánov. Už 13. novembra 2004 otvorili múzeum v dnešnej podobe a postupne začali opravovať aj poškodené exponáty. Do vykúrenej rotundy umiestnili tie cennejšie stroje a tie, ktoré sa zmestili. Je tu Grasshooppers, Camelback – známa lokomotíva spoločnosti B&O, ale aj Shay, pôvodná lokomotíva z filmu s Busterom Keatonom, The General, ale aj cadillac direktora B&O a ďalšie cenné vozidlá. Na dvore vedľa veľkého prírodného koľajiska LGB je detské ihrisko a piknikové centrum s bufetom," vyratúva.

Jedna zo susediaci budov je bývalá fabrika vozňov. V nej sa nachádzajú tiež veľmi cenné exponáty. "Z nástupišťa múzea premávajú cez víkendy 3 až 4 vlaky na miesto bývalého základného kameňa, no táto jazda je príliš americká. Vlak totiž na konečnej nie je možné opustiť a ani okná sa nedajú otvoriť, lebo priestory chladí klimatizácia. Medzi exponátmi nájdeme aj celý vojnový lazaret, t.j. nemocnicu na kolesách. Fotografie dokazovali, ako v tých rokoch ženy prevzali takmer všetky práce na železnici," približuje Eugen Takács.

V areáli boli aj ďalšie pozoruhodné exponáty, vrátanie spreaderov, čo je univerzálny pluh na sneh a na štrk pri oprave trati. Nechýbal ani parný žeriav a slávne rýchlikové lokomotívy z 50. rokov minulého storočia.

Pozrite si galériu