Japonské rýchlovlaky: Cestovanie šinkansenom nie je lacné ani pre samotných Japoncov
Prvé rýchlovlaky začali v Japonsku premávať v roku 1964, v roku olympiády v Tokiu. Bolo by zaujímavé, keby sa podarilo k plánovanej olympiáde v Tokiu v roku 2020 spustiť nový druh rýchlovlaku, založený na technológii magnetickej levitácie, na ktorom sa už nejaký ten rok pracuje.
Maglev - magnetická levitácia
Táto technológia sama o sebe nie je nová, magneticky levitujúce vlaky už majú dlhšiu históriu aj v iných krajinách. Momentálne sú vo svete v komerčnej prevádzke tri linky. Maglev rýchlovlak v Šanghaji, linka na letisko v Južnej Kórei a v Japonsku je to linka, ktorá premáva z mesta Nagoya do stanice neďaleko Vysokej školy technológií v meste Toyota. Nie je to ale rýchlovlak. Cestujúcich prekvapí, že premáva iba rýchlosťou lokálky a tiež svojou tichou prevádzkou.
Čím je teda pripravovaný japonský maglev rýchlovlak taký zvláštny? Ide o najrýchlejší vlak na svete, ktorý na testovacej trati dosiahol rýchlosť vyše 600 km/h. Zatiaľ je postavená iba jedna menšia časť dráhy, ktorá sa používa na testovanie, ostatné časti majú byť dostavané a do komerčnej prevádzky uvedené v roku 2027. Ide o linku Nagoya–Tokio. K pripravovanej olympiáde v Tokiu, sa ale pravdepodobne verejnosti sprístupní iba časť tejto dráhy.
Šinkansen
Ide o názov japonských vysokorýchlostných železníc. V hovorovej reči takto Japonci označujú samotné rýchlovlaky, ktoré tam premávajú. Dosahujú rýchlosť 240–320 km/h. Tieto vlaky používajú zvláštny, vysoko bezpečný typ tratí, ktoré nezdieľajú s inými typmi vlakov a sú vedené tunelmi a viaduktami, aby sa nekrižovali s bežnou premávkou. Za vyše pol storočia svojej existencie, sa pre vykoľajenie alebo zrážkam týchto vlakov nestal žiaden smrteľný úraz, napriek obrovskému množstvu živelných pohrôm, ktoré sa v Japonsku pravidelne udejú. Pri väčšom zemetrasení sa tieto vlaky automaticky zastavia svojim detekčným systémom.
Ceny
Cestovanie šinkansenom nie je lacné ani pre samotných Japoncov, študenti často cestujú radšej diaľničnými autobusmi, ktoré vychádzajú približne polovicu ceny rýchlovlaku. Cesta z Nagoye do Tokia (vzdialenosť cca 350 km po diaľnici) stojí diaľničným autobusom okolo 5 tisíc jenov (cca 45 Eur) a trvá približne 6 hodín, kým najrýchlejší šinkansen Nozomi stojí 11 tisíc jenov (cca 100 Eur) a cesta trvá 1 hodinu 40 minút. V roku 2027, po uvedení trate Nagoya-Tokio do prevádzky, by mala trvať iba 40 minút. Pre turistov existujú aj rôzne zľavy, o ktorých sa dá viac dozvedieť na internete v angličtine.