Tipy, ako zariadiť pracovňu vo svojej domácnosti
Pracovná miestnosť verzus pracovný priestor
Všetky ďalšie dispozičné a interiérové zmeny súvisia práve s tým, či bude vaša domáca kancelária v samostatnej miestnosti alebo len v rámci jednej priestrannejšej. Pozor, pracovnú miestnosť odporúčame, ak sa doma venujete práci min. 6 až 8 hodín denne. S tým súvisí požiadavka na priestor pre viac spisov, papierov, rôznych pomôcok a nevyhnutnej výpočtovej elektroniky. Ak tomu tak nie je a kancelária na doma je len dočasnou záležitosťou, využite plochu obývačky alebo...
Vymedzenie a špecifiká priestoru na kanceláriu
Platí, že čím menší priestor, tým viac úsilia si vyžaduje výber vhodnej plochy a nábytku. Ideálnou voľbou na domácu kanceláriu je obývací priestor. Má oveľa menší negatívny dopad na kvalitu práce než spálňa, ktorá má slúžiť výlučne k večernému relaxu a pokojnému nočnému spánku.
Vybraný priestor využívajte počas dňa, cez štandardnú pracovnú dobu tak, aby ste boli sám a nerušene mohli pracovať. Pre ktorú časť obývačky sa rozhodnúť? Odporúčame v blízkosti okien tak, aby ste čo najviac využívali prirodzené slnečné svetlo a priebežne vetrali. Dôležitú úlohu zohráva predeľovací prvok (priečka steny, záves, sedacia súprava a pod.). Podčiarkuje špecifický, samostatný účel a vymedzuje vašu vlastnú pracovnú zónu.
Výber kancelárskeho nábytku a doplnkov
Domáca kancelária nevyhnutne potrebuje:
- Zdravé sedenie – ergonomické kancelárske stoličky odporúčame pri dlhodobom monotónnom sedení na podporu chrbtového a panvového svalstva. Rovnako vlastnosť ergonómie súvisí aj so stabilitou rúk a vhodne hlbokého sedenia. Myslite aj na to, že naše požiadavky sa vekom, ale aj inými okolnosťami menia – nárast, resp. úbytok na hmotnosti, špecifické usadenie po úrazoch a pod.
Pozor, ani doma v kancelárii nevynechávajte krátke prestávky, chôdzu po miestnosti a sedenie na kancelárskej stoličky striedajte s fit loptou.
- Písací stôl – najprv konzultujte s odborníkom optimálne rozmery tohto špecifického kancelárskeho nábytku. Iné požiadavky na priestor sa vzťahujú pri práci výlučne na počítači, iné pri knižných textoch, nad výkresmi a pod. Taktiež nepodceňujte výber písacieho stolíka s nastaviteľnou výškou ( a šírkou) – na to sa často zabúda, podľa mnohých je to výlučne funkčnou záležitosťou stoličiek a kresiel.
Náš tip – vyžaduje si vaša práca neustále používanie počítača a inej výpočtovej techniky? Ani to nemusí byť náročné na priestor, ak využijete špeciálne počítačové stolíky s výsuvným ( alebo vyklápacím) mechanizmom a „skrytou“ klávesnicou. Šetria každým cm, nevyčnievajú v priestore, minimalizujú smog a hluk používanej elektroniky.
- Úložný priestor – zo sortimentu kancelárskeho nábytku sa zamerajte na police, regály, komody. Sú najlepšími organizérmi spisov, fasciklov a drobných kancelárskych pomôcok. Odporúčame uzatvárateľné, podľa možností aj variabilné regály (v prípade ďalších nevyhnutných zmien v interiéri).
- Doplnky – moderná kancelária má žiariť sviežimi pastelovými farbami a niesť sa skôr v minimalistickom štýle. Aj ten však umožňuje napr. výber bytového textilu – koberce, vankúše (alebo trendy tuli vaky na krátky relax a sedenie), podporuje vzťah k umeniu (max. 1 nástenný obraz) a k vlastným záľubám (diplom, fotografie, talizmany).
Okrem týchto doplnkov odporúčame zamerať sa na športové, cvičebné pomôcky a na ďalšie vybavenie pre zregenerovanie a príval chuti do práce :)