V Číne začala kultúrna a dizajnérska revolúcia: namiesto kopírovania je čoraz väčším cieľom jedinečnosť. Táto zmena je spôsobená rastúcimi požiadavkami strednej triedy, ale proti nie je ani vláda.

"Čína sa za nasledujúcich desať rokov stane významným hráčom globálneho dizajnérskeho priemyslu," hovorí Holanďan Richard Hutten, umelecký riaditeľ spoločnosti Zuoyou, ktorá sa zaoberá bytovým zariadením. Hnacou silou vývoja tentokrát nie je vôľa strany, ale rastúce nároky čínskej strednej triedy: spotrebitelia čoraz viac očakávajú vysokokvalitné a unikátne navrhované výrobky.

Zdroj: Zuo You

​​Končia s kopírovaním?

V súvislosti s Čínou vám asi ako prvé napadne kopírovanie západných značiek a obrovské množstvo lacno vyrobených produktov. Prirodzený vývoj si ale vyžaduje nájdenie vlastnej cesty a výrobu tovarov s vysokou pridanou hodnotou.

Zuoyou má v Číne dvetisíc obchodov, produkujúcich päťsto kusov nábytku denne a jeho ročný príjem je pol miliardy dolárov. Pre porovnanie, IKEA má 411 obchodov po celom svete (24 v Číne) a v minulom roku sa jej ročný zisk pohyboval okolo 5 miliárd dolárov.

​"Aj v Číne si pomaly uvedomujú, že takéto podnikanie nie je udržateľné,“ vysvetľuje Hutten. „Jedinou silnou stránkou kopírovaných produktov je ich cena,

nesúťažia s pôvodným výrobcom, ale susedom, ktorý kopíruje tie isté produkty.

Tunajšie firmy pochopili, že dizajn pridáva hodnotu, ktorá ich odlišuje od konkurentov.“

Čínska módna značka Exception de Mixmind Čínska módna značka Exception de Mixmind Zdroj: Exception

Tokijský model

Čína má dve možnosti: Japonsko začalo v 60. a 70. rokoch minulého storočia nadšene kopírovať, potom sa za približne 30 rokov vydalo cestou unikátnych produktov, s ktorými si podmanili svetový trh.

„To isté sa dialo v Južnej Kórei, len za dvadsať rokov a Čína sa dostáva do tejto vývojovej fázy.

Som si istý, že oni budú potrebovať len desať rokov.“

– uviedol dizajnér z Rotterdamu.

Tetrisový stôl spoločnosti People's Industrial Design Office z Pekingu. Tetrisový stôl spoločnosti People's Industrial Design Office z Pekingu. Zdroj: Dezzen

​Hoci sa dizajn v Číne vyvíja veľkou rýchlosťou – dôkazom sú pravidelné veľtrhy, výstavy a silné miestne komunity vo všetkých metropolách - bolo by naivné, keby sme to považovali za iniciatívu prichádzajúcu zdola.

Vláda o tom vie

Ak aj vláda neiniciuje túto dizajnérsku revolúciu, rozhodne jej nie je proti srsti, a dokonca ju podporuje. Dizajn a technologický vývoj sú kľúčom k hospodárskemu rozvoju, preto vláda sprísnila presadzovanie autorských práv. Ak bude mať Čína vlastný dizajn a vlastnú techniku, bude mať o ňu tiež obavy.

Výstavba dizajnového centra v Šen-čeni. Výstavba dizajnového centra v Šen-čeni. Zdroj: 2015 UABB

​V súčasnosti je v centre pozornosti západný dizajn, ale mnohí čínski dizajnéri študujúci na Západe, sa už vrátili do svojej domoviny a zároveň do Číny odchádza veľké množstvo západných odborníkov. Takým je aj Talian Luca Nichetto, ktorý minulý rok povedal, že je doslova "šokovaný", keď videl ako lacno a neuveriteľne rýchlo sú schopné čínske značky vyrábať vysoko kvalitné výrobky.

Elektromobil The Book of Songs od Li Shi Guang Ming Automobile Design. Elektromobil The Book of Songs od Li Shi Guang Ming Automobile Design. Zdroj: Motor1

​​Aj keď čínske značky ako Stellar Works a Neri&Hu už exportujú do Európy a Spojených štátov, podľa Nichetta nevieme veľa o tom, čo sa deje v Číne, pretože s pomocou vnútorného trhu, sa tamojšie firmy vyvíjajú v podstate nenápadne.

Pohovka od Stellar Works Pohovka od Stellar Works Zdroj: Stellar Works

​Gizmodo pred pár rokmi písali o čínskych falzifikátoch IKEA, ktoré sú podľa ich názoru dokonca lepšie než pôvodné. Načo potom kopírovať? K tomuto poznaniu prišli aj Číňania a aby vyhoveli požiadavkám strednej vrstvy, vznikli nové spoločnosti a ako vidíme, tento vývoj nie je proti vôli vláde.

„Ten pokrok je úžasný. Keď som navštívil niektorých dodávateľov, povedali mi, že si obzrieme jednu malú firmu. Mala 350 zamestnancov. Malá firma znamená v Európe desať zamestnancov.

Ak navrhnem nové kreslo, na európsky trh dodám päťsto kusov. V Číne desaťtisíc," dodal Nichetto, ktorý prirovnal súčasnú čínsku situáciu k povojnovému Taliansku.

​Ale práve ten obrovský trh tlačí ceny nadol. „Šokovalo ma, keď som sa dozvedel, že štýlové trojpohovky stoja 400 eur.“

Káva od dizajnérskeho štúdia Jia Káva od dizajnérskeho štúdia Jia Zdroj: JIA Inc.

​A nechýba im ani sebadôvera. Su Vei, prezident spoločnosti ZaoZuo, ktorý si najal Nichetta, vyhľadal talianskeho dizajnéra, aby mu ponúkol funkciu kreatívneho riaditeľa. Nichetto prizval mnoho európskych kolegov, aby prispeli k vývoju produktov.

Modelky na čínskej módnej prehliadke v Pekingu Modelky na čínskej módnej prehliadke v Pekingu Zdroj: Getty

​Nezačalo to dnes

Samozrejme, tento veľký šum je prekvapením len pre nás, ale celý proces nezačal dnes. V uplynulých rokoch vyprodukoval čínsky trh mnohých kľúčových hráčov, existuje množstvo novinárov a blogerov, ktorých sledujú milióny, v metropolách je nespočetné množstvo budov, ktoré plánujú renomované svetové štúdiá ako BIG, Foster+Partners, MAD alebo Zaha Hadid.

Okrem iných by sme mohli uviesť množstvo príkladov, ktoré vznikli za pomoci medzinárodnej spolupráce. Napríklad knižnicu v Tiencine, budovy vedľa pohoria An-chuej, čierno-zelené elektrické autobusy bez šoférov, sklenený most, ktorý pokoril desať svetových rekordov, alebo kultúrne a dizajnérske centrum v Sen-čeni, ktoré navrhol svetoznámy japonský architekt Fumihiko Maki.